Wednesday, December 09, 2015

korang guna tong sampah mcm mana kat dapor??

yang tertutup atau yg terbuka?

kenapa pilih yang tertutup?

dan kenapa pilih yang terbuka?

meh share meh..
topik mak2 ni...

aku guna jenis yg terbuka..



ni ha..
pink lagi kau.
dah lama berkhidmat, 3-4 tahun dah aku rasa.
kenapa aku guna tong sampah yg terbuka kat dapor?

mula2 masuk rumah sewa lepas kawen, aku guna tong sampah yg bertutup.
yg jenis nak buka penutup tekan ngan kaki tu.
beli kat tesco.
pastu besi belakang tu tercabut camna ntah, kena manual.
so, setiap kali nak buang sampah, kena buka manual.
then ai is malassss.
bertahan kejap.
then tukar yg ni sampai la skang ni duk guna lagi.
klau tak silap dulu tong sampah ni duk dlm bilik.
buang sampah2 kering like kertas, tisu camtu je.
now duk di dapor plak dia.

sebenarnya, aku lagi suka tong sampah terbuka mcm ni dari yg bertutup.
sebab?
aku bule nampak sampah dah penuh ke belum.
hahahah
kalau yg bertutup, asyik campak je sampah, tak tau apa crita sampah dalam tu.
dulu2 tu masa guna yg bertutup tu, pernah sampai berkulat sampah dlm tu.
sebab tak nmpk kan?
2-3 hari tak buang sampah.
tau2 ada ulat tergolek keluar.
euwwwwwwwwwwww..

teringat 1 episod dalam crita keluarga iskandar.
kes tong sampah mcm ni la.
si acu ngan alan tu gaduh2 kes tong sampah.
alan suka yg terbuka, acu suka yg bertutup.
alan tak suka yg bertutup sebab tak nampak isi dalam.
acu tak suka yg terbuka sebab nampak sampah.
end up, ulat tergolek keluar dari tong sampah.
sama mcm kes aku.
hahahahah.

dah nama pun sampah kan?
selalunya kalau tong sampah kat dapur haruslah ada sisa makanan.
sisa makanan ni kalau 2-3 hari duk terperap, keadaan lembap, tertutup plak tu, memang mengundang ulat.
gemok2 plak tu.
wahahahahah.
geli oih.
kita pulak kadang tak perasan.
masuk je sampah, pastu tutup.
kena pulak tak buang 2-3 hari..
masak arrrrr..

kalau tong sampah terbuka, at least kita nampak sampah dah penuh.
or ada sisa makanan yg perlu dibuang segera.

kat rumah aku sekarang, mmg hari2 buang sampah.
walau tak buang kat tong sampah besar, kitaorg letak kat luar rumah dlu.
aku tak buang terus sisa makanan dlm tong sampah pink tu.
kat sinki ada 1 tong sampah kecik utk buang sisa makanan.
buang kat situ dulu.
aku letak plastik utk bungkus sisa tu,
pastu baru transfer ke tong sampah pink.
kiranya kalau sisa2 makanan, tak kira la camna pun kena masuk dlm plastik dulu baru masuk tong sampah.
aku taknak buang direct ke tong sampah pink.
mlm, sebelum tidor, make sure tong sampah kecik kat sinki dah clear.
cuma kadang2 laki aku slalu lupa.
biar je camtu.
dah la ada sisa makanan, then mengundang cicak dan serangga.
kalau dah masuk dlm tong sampah pink tu, kalau tak sempat bawak keluar pun, at least dah berikat kemas.
esok pagi aku bgn siapkan makanan anak2, aku kemas smua sampah2 tu.
kalau ada sisa like perut ikan ke apa, mmg mlm tu jugak kena bwk keluar.
kalau tak bwk keluar, esok pagi bangun siap la bau 1 rumah.
kalau sisa biasa, buang pagi2.
pagi2 dah setel smua keja kat dapor, aku ikat elok2 sampah tu smua, then letak atas sink.
papa nak kluar g keja, ambik then bawak keluar.
sama ada dia buang terus ke tong sampah besar or letak kat luar pagar dulu.
tong sampah besar kena menapak sket ke depan.
tu job scope dia.
kikiki..



ni kedudukan tong sampah pink tu kat dapor.
kat hujung kabinet dapor, dekat ngan pintu.
but now, naik taraf sket.
selalu kena duk atas kabinet dah sejak ada budak kembong tu.
kalau leka sket, kang Aniq g duk punggah.
budak kecik tu memang keja dia memunggah.
sampai ke tong sampah pun nak punggah.
so, bayangkan kalau smua sisa aku main campak je dlm tu, mau busuk 1 rumah oiii

korang, camna urus sampah kat dapor?
guna tong sampah mcm mana?
share sket...

4 comments:

  1. semua tong sampah rumah kita jenis terbukak macam tu..
    senang.. kalau penuh terus buang..
    Especially kalau kat dapur memang taknak guna yang bertutup sebab pernah sekali tu tak perasan dalam tong sampah ada makanan basah terus berulat..geli weiiihh

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama kes la. hehehe. better buang hari2 kan? lgpun tak elok simpan sampah dlm rumah..

      Delete
  2. dulu rmh ila mcm ni jugak...tp bila tong samaph terbuka...ia mengundang bau busuk 1 rmh..dan satu lg ia mengundang cicak, lipas n cik ti.... so..bila ila cerita kat mak mertua...dia cadangkan suruh bl yg tutup...kemas n xberbau.... mmg standart buang samaph pun tiap2 hari..jadi xde msalah kalau dah penuh or tidak..lg pula.... ila dgr ceramah agama.....jin2 kan suka pd makanan n benda2 terbuka... jadi... baik tutup semua tong sampah tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. btul jugak tu. sebab tu saya make sure smua sisa makanan ikat dlm plastik dlu sebelum masuk tong sampah. kalau terdedah mmg mengundang serangga tu smua.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...