Thursday, January 21, 2016

Rumah bersepah, disitu ada anak yg bijak, sihat dan gembira!


korang pernah kut tgk quote ni kat FB?
ramai ja yg share?
persoalannya, betulkahhhhhhhhhhhh?

kau kalau rumah dah bersepah, nak lalu pun kena tolak2 barang, bijak ke anak? sihat ke anak tu?
ke mak yg pemalas lipas?
muahahahaha
ampun2...

ada 2 side la kiranya ni.
bersepah sebab mak pak pemalas.
dan bersepah sebab anak2 yg sepahkan, nak main, nak explore.
sepah mainan kira ok la blh guna alasan anak2.
tapi kalau sepah dgn sampah, baju2 letak merata, habuk, semut, sarang labah tu dah crita lain la.
takda makna anak nak bijak kalau gitu rumahnya.
camna nak hidup elok kalau kiri kanan ada sampah ye dok?



ni gambar dr Google.
dari luar punya, Insyallah bukan rumah dalam Malaysia.
hahahaha
kang kena rumah reader yg baca blog ni matik aku kena kecam.
oh please jgn la sepah sampai gini.
i cannot go okeh..
ada lagi yg teruk dari ni.

kau kalau tak sempat kemas pun, jgn la sampai teruk sgt.
aku pun takda la rajin sangat hari2 kemas rumah.
ada masa tu sepah jugak.
kalau bnyk sgt baju ke barang tak sempat kemas, biar duduk 1 ruang je.
means biar situ je semak samun.
1 bilik je ke kau sumbat semua situ.
kat luar, bilik lain kemas.
tak payah la kemas sgt licin berkilat2 tu.
at least sedap mata memandang.
ada anak kecik, susah kut nak maintain rumah kemas 24 jam.
rajin sangat kau setiap masa nak sapu nak mop nak susun.
aku tak.
hahahaha.
at least tersusun, takda la berlonggok2 baju ke apa.
org ada perangain OCD ni susah gak.
tapi takleh ikut hati sangat kang sakit diri sendiri.
dah sehari 2-3 kali sapu sampah, takda keja lain ka nak buat.
bawak2 istigfar kadang2 tu bila tgk mcm kecah sket.
kemas sket2, pastu lupakan jelah.
ko bukan robot asyik nak buat kerja 24 jam.
weekend ja pun nak duk golek2 ngan anak, so guna masa yg ada tu elok2.




4 hari yg berbeza.
budak kembong tu punya skills memunggah terbaik woh!
letih mak nak kemas.
klau weekend, pagi2 tu kemas la kan?
dah bangun dua beradik tu, takda maknanya nak maintain kemas.
Aniq memang suka kecah.
selamba ja tarik box kat playarea tu pastu curahhhhhhhhhhhhhhh semua.
kecah2, sepah2, pastu tinggal.
mak sibuk buat keja lain, so lantak situ la.
bl diorg dah tidor, aku masukkan balik mainan2 tu smua.
dah bangun, ok sepahkan balik.
tuang box lain pulak.
+_+
pastu memang aku tak kemas dah sampai mlm, sampai depa lena!
then tu keja pak dia pulak kena kemas.
mlm2 mmg aku tak pedulik dah mainan tu smua.
pak hampa la pulak p kemaih, mama bnyk lagi job scope nak buat.
dia pun tau siap cakap, biaq la mama, satg papa setel.
bagus!
kadang saja aku biar sampai dia balik kerja supaya dia blh tgk ke'kreatifan anak2 dia tu.
budak bijak kan?
aku perati ja budak2 tu main apa
apa diorg main, camna diorg main, apa diorg buat.
tgk motor skills diorg yg duk teransang tu.
sel2 otak berhubung tu smua.

dulu masa Amni sorang rajin la jugak aku susun2 mainan dia ikut jenis.
sekarang tidak lagi.
aku main lambak jelah smua dlm box tu.
tak kuasa dah nak asingkan.
ikut hati mmg geram ja tgk, tapi rasa mcm tak sempat lah nak handle smua tu.
janji smua duk dlm box, oklah.
takda bersepah sana sikit, sini sikit.
tu mmg aku tak suka.
toys, tempat dia kat playarea sahaja.
Amni faham dah and asyik la merajuk dia ja yg kena kemas, padahal yg kaki kecah is adik.
what to do adik kecik lagi.
dah besar nnt dia pun sama kena kemas kakak oi.

betul la jugak quote tu, rumah bersepah ada anak yg bijak.
yg tak bijak mak pak yg malas kemas.
anak2 main, bagus utk diorg.
aku mmg suka dan beli ja mainan yg ada unsur2 pembelajaran skali.
like susun2 blok ke, or apa2 yg sesuai.
Amni pun kadang2 aku tgk dia susun2 blok buat itu ini.
main masak2 pun part of learning jugak.
bila dia tau ni periuk, ni kuali, masak kuah, masak mee bagai.
tgk mama buat kan, so dia buat.
Aniq pun kadang2 aku nmpk alahai cerdiknya kau nak.
dia pun tau jugak nak susun2 or nak main.
tgk kakak buat dia pun buat.
cumanya dia extrem sket la.
seram gak mak kau ni kadang2.
basikal kecik tu, kakak dulu naik duduk elok ja.
dia over sket, siap berdiri atas tu.
pastu sengih2 tunjuk hebat.
pffffffff..



ada masalah sket.
tak blh tgk novel2 mama ni tersusun elok.
mmg hari2 dia tarik.
semua okeh, semuaaaaaaaaaaaaaa..
hadoila.
aku ni bukanlah kata sayang sgt buku2 tu smua, cuma risau kut jatuh atas kaki, sakit woh
tapi sikit pun dia tak hirau.
lantak la jatuh atas kaki ke apa janji aku blh tarik semua buku2 ni, hati ku puassssssssss.
gitu kekdahnya.
dulu, dia tarik jatuh aku kemas.
tarik lagi, kemas lagi.
skang ni, pagi2 dia tarik jatuh, memang lantak situ sampai mlm.
puas hati..
hahahahha.
sebab, once smua dah kat bawah, dia pun dah tak peduli.
nak tarik menda lagi kan semua dah kat bawah.
kalau dah kemas balik, nnt dia tarik lagi.
puas hati la kira blh sepahkan apa yg mama kemas.
hang taktau ka dik  mak hang ni OCD.
tapi istigfarrrrrrrrrrrrrrrrrr..
kang aku yg stress asyik duk kemas benda ni saja seharian.
walaupun stress jugak tgk seharian buku2 ni berterabur kat bawah.
biarkan biarkan..

anak2 bijak sebab bermain, seterusnya belajar.
mak pak kena bijak sama lah ye, kemas balik
kalau tak kemas, takdanya anak nak bijak, nak sihat nak gembira tu smua.
aku mmg tak leh la kalau rumah bersepah.
bukan sifat aku.
letih ka demam ka, at least tak berlonggok, tak sepuk ikut dan.
tak perlu la sampai berkilat blh suluh muka.
anak2 nak membesar kena persekitaran yg sihat.
semuanya bermula dari rumah.
dari kecik, kena ajar kena kemas.
kalau tak sampai besar la tak reti kemas.
not gud..


9 comments:

  1. samalah... rumah x pernah nak kemas. ada aja tmpt yg bersepah

    ReplyDelete
  2. saya ni ocd. tapi sejak ada anak, penyakit ocd dah terbang ke laut.. hahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul! kena slow2 redho. hahahaha. klau tak kita yg sakit

      Delete
  3. selalu mainan Hafni ja biar bertebaran untuk beberapa tempoh masa..
    selain mainan Hafni, mmg tak boleh ar..

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. yang penting kemas ke tidak . jangan org tengok rumah kita kemas tapi yg duduk sebenar nya x selesa permainan mmg ada tapi usik sikit hingap rotan, sebab ada org suke org puji rumah dia kemas jadi kemas di mata sakit di hati anak anak\

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya sekarang lantak situlah kalau anak2 sepah2kan mainan. tunggu diorg tidor baru kemas. tak larat nak kemas ulang2. heheh.. waktu budak2 nak membesar ni mmg ginilah. adat la kalau rumah bersepah. redho jelah..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...