Tuesday, May 14, 2019

Bawa anak kecil ke masjid. Yay or Nay..

Assalamualaikum..

hari ni dah masuk 9 Ramadhan.
esok dah 10 hari berpuasa. sekejap je kan rasanya?
so kita dah nak masuk pertengahan puasa.

mcm mana ibadat kita?
ada tambahan tak?
lebih baik dari ramadhan sebelum ni tak?

so far, utk aku ada peningkatan heheh
thn2 sebelum ni aku terawih di masjid dan tidak setiap hari.
weekend aku pegi terawih, weekdays kadang2 je pegi.
sebab memikirkan budak 2 ketoi kat rumah tu.
diorg kalau aku takda, kemain seronok tgk tv and selagi mak tak balik selagi tulah duk layan tv tak tidor.
apaknya biar je anak layan tv asalkan tak bising. LOL
sabaq jelah.
so, weekend aku pegilah.

utk thn ni pun sama.
cuma, aku sedikit confident utk buat terawih sendirian di rumah. huhu..
dulu mcm tak confident, rasa mcm tak lengkap.
but, cubalah kan?
terawih ni sethn sekali je nak jumpa.
cubalah perbanyakkan.
so far, bnyk mlm dah on weekdays aku buat terawih sendirian.
blh je sebenarnya, tapi sebab dah biasa dulu terawih berjemaah, bila buat sendiri ni rasa sunyi la hehe
buat sendiri ni cepat la habisnya sebab baca surah pendek2 je hihi.
dah itu je yg aku hafal kan?
ada je panduan solat terawih yg aku jumpa, ada bagi susunan ayat utk dibaca.
means turutan surah ikut rakaatnya.
but nama pun solat sunat, takda hal. so aku baca je ikut turutan surah dlm al-quran mana yg aku hafal.

weekend baru ni aku pegi solat terawih kat masjid.
Amni lah ni gedik nau nak pegi.
masjid kat Perlis ni mostly buat terawih 8 rakaat saja + 3 witir.
so, blh la bawak dia.
actually dari awal ramadhan dia nak pegi terawih kat masjid, but aku malas nak bawak.
dulu pegi on weekdays sudahnya dia tertidor kat masjid. haha
ni weekend ok la.

kalau bawak dia aku akan cari tempat tepi dinding.
supaya sebelah dia nnt takda org dah, ada dinding je hehe
dan, aku akan pastikan dia duduk je sebelah aku, solat dan tak pegi memana.
kalaupun dia tak solat, nak rest, duk sebelah emak ni ha.
jgn ngengada nak pegi lepak belakang.
thats y aku pilih tepi dinding, in case dia nak rest or tidor.

ok, thats the point yg aku nak share.
bab bawak anak kecil ke masjid.
usia Amni 8 tahun, below 10y consider kecil lah ye?
bagus benarnya bawak anak kecil ke masjid, kenalkan diorg dgn masjid supaya diorg biasa dgn suasana masjid.
BUT,
dah bawak anak tu, mak bapak ni kenalah pantau.
janganlahhhhhh kau biar anak kau duk berlari sana sini maimon oiiii.
yg aku frustnya, mak bapak nak beribadat nak solat berjemaah kat masjid, tapi awak biar je anak awak duk buat bising kat belakang.
sesekali tu jeling2 la anak kat belakang tu. usha2 apa anak buat.
kalau rasa meriah je suara budak2 duk menjerit duk bergelak tawa, tengoklah mana tau tu suara anak kita.
jangan sampai suara anak kita tu mengganggu jemaah lain.
tak best aaaaaa
aku ni jenis solat kena diam2 dan sunyi dan aku rasa ramai je mcm tu.
anak2 awak kat belakang tu kemain kut jerit, bergelak tawa sakan, mana nak datang khusyuk jemaah lain.
kalau rasa nak kita sukar dikawal, for me better dont bring them to the mosque. think about other jemaah.
please la..
esok2 bila dah besar sket, diorg dah faham ha bawak lah.
ni masa anak kecik kemain beriya nak bawak anak ke masjid, esok2 anak dah besar takda pulak nak suruh anak ke masjid. danggggg!

anak kecil ni fitrahnya bermain.
dia sorang ok la. dah jumpa kawan2 haa menjadik la.
tak perlu kenal pun, diorg blh je berlari main sesama.
kalau anak awak blh dikawal ha silakan bawak. takda masalah.
malam tu kemain sakan budak2 tu berlari dlm masjid, kat saf belakang.
kat belakang saf lelaki dan depan saf perempuan lah.
suara imam punya kuat duk baca surah, ehhh suara diorg duk menjerit pun sama naik kuat.
yg aku hairan tu takda pulak sesapa menegurnya.
huhu..

kalau mak@perempuan, tak wajib pun solat terawih di masjid.
kalau ada kekangan, blh je buat sendiri kat rumah.
cumanya kalau kita takda kekangan, ha silalah ke masjid.
tapi kalau kita usaha nak solat beremaah di masjid, bawak anak kecil dan anak kecil kita tu mengganggu jemaah lain, pada aku not gud laaa..
jgn pentingkan diri sendiri.
ada je sebelum ni aku perasan, dia biar je anak kecil dia jln2 kat saf.
masuk telekung aku pun pernah.
mak dia buat dek je. aduduuuuu
lepas gap 2 rakaat tu takda pun dia nak pegi tarik anak dia balik ke dia. biar je sampai sudah anak tu berjln2. gamaknya dia tengah carik mak dia.
confius kut telekung semua putih je..
ada jugak anak kecil yg masih pakai pampers. pun sama biar duk berkeliaran dlm masjid.
haishhhh.
siap bawak tab@phone pasang kuat masa org tgh solat.
cakap lelebih kang kena kecam berjemaah pulak aku nih.
tapi inilah yg pernah aku jumpa.
dan mmg tak la aku nak bawak mat aniq ke masjid buat masa sekarang.
sebab aku tau dia takkan duk diam. tak nak lah aku kang org duk tak puas hati dgn anak kita kan?
memula diamlah, dah nmpk kawan2 duk berlari kang dia pun sama naik berlarinya.
Amni tu, tak berani sangat. lagipun aku duk saf depan, so dia takleh jeling2 ke belakang la hahaha



takda salah nak bawak anak kecil ke masjid.
cumanya pantaulah anak kita
jangan sampai dia mengganggu jemaah lain nak solat.
biasakan anak kita dgn masjid, tapi ada caranya.
nowadays dah bnyk masjid yg kids friendly.
diorg siap buat tempat utk kanak2. bagus tu. pendekatan utk anak2 ke masjid.
tapi masjid yg aku pegi ni takda lagi la.
maybe belum meluas utk semua masjid.

maaflah kalau ada yg tak setuju dgn pendapat aku.
yg terasa ke apa..
kena pakat2 pikir lah ye. jgn pentingkan diri sendiri.
kalau dah anak2 duk bising menejrit berlari kat belakan, aku rasa payah nak khusyuk dalam solat.
tak perlu tunggu org tegur, kita sendiri blh pikir baik buruknya.
tapi kalau dah anak2 tu bising, mak bapaknya tak tau yg mana, kita yg nak tegur tu, jgnlah main jerkah or hambat je budak2 tu.
tegurlah secara berhemah supaya takdalah diorg takut ke masjid dah lepas ni..
ada je yg aku dgr, budak2 yg tak bising tapi duk solat kat belakang pun sama rata kena sergahnya.
yg nak bawak anak tu, pesan dan pesan pada anak2 supaya jaga adab dalam masjid.
rumah Allah, jangan kita cemarinya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...