Wednesday, September 18, 2019

A must have in meal : Sambal belacan

Assalamualaikum..

ada ke yg mcm aku.
rasanya mostly sama kut kalau org kg nih.
yg tak kg pun sama kut.
makan nasi kena ada sambal belacan.
wajib!
kalau takda sambal belacan, kena ada menu pedas.
kalau makan tak pedas, rasa tak lengkap..



dan2 lapaq tgk gambar ni.
sedap oih..

here is my version of sambal belacan.

cili merah
cili besar
belacan
garam
gula

semua bahan kat atas tumbuk.
utk nisbah, lebihkan cili merah. nisbah aku selalu mcm ni.
5 cili merah + 2 cili besar.
so pedas dia di skala yg boleh diterima tekak.
tak pedas sgt.
tapi kalau korang guna cili api @ cabai burung  tu pedas dia lain mcm.
so pandai2 la agak.
kalau guna cili merah biasa tu, nak pedas, guna cili tu lebih then kurangkan cili besar.
belacan kena bnyk. jangan kedeks.
belacan jgn la beli yg bau hapak bau busuk tu.
pandai2 la carik belacan yg sedap.
nak bakar dulu pun boleh.
tapi aku tak pernah bakar pun.
sebab belacan Perlis dah mmg sedap.
now aku guna belacan beli kat Thailand sana.
belacan sana kaler dia cerah sket.
bau sama lah, kuat jugak. rasa dia lain sket.
pastu garam + gula agak2 lah kuantitinya.
mak sedara aku letah ajinomoto.
up to you..
last, asam jawa ramas kan dgn air.
beli asam jawa yg baru dan elok. jgn yg hitam tu.
pastu tuang masuk dlm lesung batu tu.
kacau2 dlm tu.
baru piawwwwwwwwwww..

aku punya lesung batu ni saiz kecik.
so kalau tumbok selalu kuantiti tak banyak.
klau mood aku baik aku tumbok lah.
utk lesung aku ni dapat la utk 3-4 kali makan.
kadang aku malas, aku buat bnyk2, aku mesin je pakai blender.
kadang guna hand blender.
buat bnyk, simpan dalam esbok, nak makan cedok je.
senang keja.
rasa mcm lebih kurang je.
janji pedas. hahaha..

dulu aku mmg mkn pedas.
now dah meningkat usia ni, kurang sket dah.
pedas tu wajib tapi ala kadar saja.
takda pedas berdesing telinga dah.
kena jaga perut sama lah.
mcm sensitif sket now kalau pedas lebih.
faktor usia barangkali. ehehe



ini antara menu yg wajib ada sambal belacan.
kalau takda, rasa tak lengkap makannya.
sotong kunyit, kailan ikan masin + ikan kembong goreng.
bertambah makan oiiii..
sabaq jelah..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...