Wednesday, January 22, 2020

Welcome to the club : geng mata 4

Assalamualaikum

aku dah lama jugak perasan Amni mcm duk merenung ja tv tu.
mata kecik ja duk tgk tv.
selalu dia p duk berdiri depan tv.
kita suruh ke belakang, pastu dia ke depan balik.
nmpk la dia mcm tak berapa nampak.
bila tanya, jawapan dia tu meragukan.
haishhh

pastu masa minggu pertama sekolah tu, ada petang tu aku nak pegi beli roti canai.
lepas order, aku masuk kedai cermin mata kat sebelah tu.
kedai tu baru jugak.
kedai yg aku buat spec baru ni.
ada kisahnya di sini.
aku masuk tu nak cuci spec la.
pastu Amni cakap ke aku, cikgu suruh dia check mata.
sebab dlm kelas dia tak nampak.
aduhhhhhhhhhhhhh.
dah mula sekolah baru hang habaq anak oiii.
lupa dia kata.
sabaq jalah..

then dah kat situ aku pun mintalah utk check mata dia.
sekali keluar result nah haiiii power sebelah mata kanan 300.
adududu..
tingginya.
dia punya menggedik nak buat spec mata.
sabar nak sabar.
aku risau kut apa2, then kita balik bincang dgn apak dulu.
rabun tu takpelah, tapi tinggi nau powernya utk budak umo 9 thn ni.
blk cerita ke apaknya.
apaknya kata nak bawak ke doc dulu.
kita check dululah..

next Sunday kebetulan klinik mata depan rumah buka.
so, bawak lah dia pegi check.
doc tu tgk gitu gini, ha confirm rabun.
kena buat spec. akar mata, anak mata semua elok takda apa.
aku bagitau ke doc, risau kut apa2 sebab tu datang check dulu then baru pegi buat spec.
dan doc tanya @ bagitau few things bab rabun ni.

1. keturunan.
sah2 lah sebab kami laki bini pakai cermin mata. power aku tak tinggi sgt, apaknya yg tinggi.

2. selalu tengok Handphone.
demn! hahaha.
since thn lepas dah kurangkan penggunaan phone utk anak2. weekend saja tu pun kadang dapat kadang tak. masa dia umo 2-3 thn camtu adalah aku beli tablet bagi dia. tapi takdelah mengadap tu je.

3. baca buku sambil tidor.
haaaaaaaaa. yg ni mmg aku sambung ja terus cakap doc. sebab ni mmg habit Amni!
last year dia suka sgt baca komik. so aku mmg selalu belikanlah. baiklah dia baca komik dari dia main kan? mmg dia mengadap tu jelah hari2. duk diam dlm bilik baca komik sambil tidor.

rupanya habit tu tak bagus ye. maybe dia dah ada bunga2 nak rabun, makanya mencanak naik rabun tu. sorry anak, mama tak tau.
aku perasan dia mcm merenung tv tu hujung2 ni dah. awal thn dlu tak pun.

sokay, benda dah jadi.
makanya marilah kita pergi buat spec mata utk anak dara.
minggu ke 2 sekolah tu, kami pergi.
kedai baru buka nearby rumah je.
saja try, kedai Melayu.
tgk ada promo. so lets try.
before this, spec aku ni semua buat kat kedai cina.



proses check mata.
lama jugak proses ni. bagi yg dah biasa buat spec, so takda hal la semua ni.
tapi utk dia, pengalaman pertama.
menggelisah jugak dia sebab lama haha.
sabar nak..
mak lama dah hadap benda ni.


yg ni membosan.
aku tak larat ketam(cubit) dah. mcm2 dia buat.
habis kedai dia tawaf. sabaq jalah.
diorg ada bagi buku kaler. adalah 5 minit dia buat pastu taknak dah.
knowing Aniq, mana reti duk diam.
last2 dapat cermin tu, ha duk la bercakap dgn cermin tu sampai sudah.
aku risau dia duk kehulu kehilir kang terlanggar spec tu smua ha mampos.

dah siap, bayar deposit so jom balik.
seminggu katanya siap.
lama nau..

next week tu, diorg call.
hari Selasa balik skolah petang terus pegi ambik.


dia suka yg ni.
ikut lah anak oi
mak malas nak bangkang lebih2 kang dia takmo pakai pulak.
nmpk mcm besar la sket sebab bukan yg budak punya.
tapi dia suka.
maybe puas kut nmpk luas. yg 1st aku suruh try tu frame 4 segi, kecik dari yg ni.
dia taknak, tak selesa katanya.
aku ambik frame biasa, yg promo.
total damage RM88 je hari tu.
ambik yg biasa dulu. nak biasakan dia pakai.
sebab budak ni clumsy.
risau aku kang terduduk atas spec ke apa.
kita bagi dia masa.
buat yg murah ni, kalau rosak takda la mak sedih sgt nnt hahaha..
baru buka skolah oi. dah berjuraian duit habis.
berhuhulah amak apak ni.
anak baru 2 je pun ni.


1st day ke sekolah pakai spec.
mcm cikgu la, nmpk matang la. ramai komen kat FB aku cenggitu.
paklangnya kata mcm mata lalat hahah
apa2 jelah.
as long as dia selesa.

masa ambik spec tu, org kedai cakap dia turunkan power 50 utk both eyes.
sebab dia tak biasa pakai lagi.
so sebelah mata 250, sebelah lagi 220.
silau pun ada sikit. lepas 6 bulan dia suruh datang check semula.



nak spec bulat sebab nak sama mcm mama.
awwwww.
apak deisgn lain.

hari2 aku pesan, jaga elok2 spec tu.
so far ok hingga hari ni.
dia pun nmpk selesa.
doc pesan kena pakai selalu. sebab power dia tinggi.
kalau tak nnt lagi naik.
mak pun power 200 ++ je nak.
haishhh...

ada petua tak utk turunkan power?
risau jugak  mak ni..
mak apak ni takpe, dah tuwo huhu

1 comment:

  1. Permisi Ya Admin Numpang Promo | www.fanspoker.com | Agen Poker Online Di Indonesia |Player vs Player NO ROBOT!!! |
    Kesempatan Menang Lebih Besar,
    || WA : +855964283802 || LINE : +855964283802

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...