Monday, March 21, 2022

Gagal nak derma darah..

 Assalamualaikum..

 

sejak berkecimpung dlm dunia menderma darah ni, cukup saja tempohnya, laju2 nak pegi derma. mula2 dulu takutttt. dah mula, eh ok jeee. takda nak takut apa pun. jarum tu takda la besar mana punnnn -- flip shawl hahaha.

aku mula thn 2019. sethn ada la 2-3 kali menderma. tapi bila PKP tu, jarang ada program menderma darah ni. yelah, kena elak crowd kan? 2020 takda langsung rasanya. 2021 ada, tapi sekali je kut. tu pun aku pegi terus ke hospital. sebab hospital tak jauh pun dari rumah. pergi masa weekend, tak kalut sgt. dan yg bestnya, bagitau kat guard yg jaga parking tu, ko nak menderma darah. nnt dia bagi ko parking. haaaaa. bukan taktau betapa hazabedahnya nak cari parking kat spital nih.

bln 12 thn 2021 yg lepas ada program derma darah kat hotel nearby rumah aku. lepas hantar anak2 pegi mengaji, aku pusing singgah hotel tu. dgn niat nak derma darah lah.

 

besar juga program ni. 2 hari diorg buat. berkobar2 lah aku ni pegi awal. sementara tunggu anak mengaji kan, jadinya moh le isi masa lapang tu.

check segala bagai, skali tak lepas huhuhuhu.. HB low. 12 je. so mmg tak blh. syarat dia kena HB 12.5 dan ke atas. 2 kali check, tak lepas jugak. makanya blik jelahhhh. 

pastu aku pun takdan nak ke hospital ke apa. then awal bulan Mac hari tu, ada program kat asrama student kat uni aku ni as usual. so, berkobar2 lah aku dgn 2 org opismate ni. kemain mkn beriya a day before sbb plan esok nak pegi menderma. kami pegi bertiga pagi tu.

sekali, tiga2 tak lepas hahahahaha. smua HB low. lawak btoii.


nurse yg menjaga tu pun bantai gelak ke kami. 3 org pegi, smua HB low. napa entahlah. nurser tu kasik aku ubat, silalah makan. HB low ni ada nutrien yg kurang lah. aku pun rasa aku kurang mkn lately. bukan tak mkn yeh, aku mkn je mcm biasa tapi makan benda lain hahahaha. kurusnya tak pun. 

jadinya, marilah kita mkn ubat dulu for a month ni, then kita pi cuba nasib lagi lepas ni. wehh, bagus la derma darah ni. ko akan seronok dan rasa puas. sbb kita bantu org yg memerlukan. besar ganjaran tu korang... jomlah...


 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...