Wednesday, June 22, 2022

Happy Birthday Abah

 Assalamualaikum..

8 Jun lepas, birthday abah. yg keeeee, jap nak kira hahaha... yg ke 70. tapi katanya, maybe lebih dari tu. maybe 72 klau kiraan betul. sebab salah kira tahun ke gena entah la dulu nih..

minggu tu cuti sekolah, anak2 kebetulan 2 hari tu mmg aku tinggal rumah mak abah aku. sajalah, dah cuti skolah, balik riuhkan rumah tok umi tok abah. aku pun tidor sana hari kejadian. balik keja aku belikan makanan sket2. nak beli bnyk2, mak aku tak kasik sbb dia dah masak lauk, ada lagi. kang membazir. then orderkan bouqet buah utk abah. simple2 saja. nak beli hadiah, taktau nak beli hadiah apa hahaha. sudahnya yg tu je..

bila tgk bouqet tu, yg over lebih haruslah anak manja aku tuh. dia punyalah kalut, bila tok abah nak balik sbb nak mkn coklat. haiyohhhhhh.. 

mlm tu, lepas maghrib, kami bwk keluar la, then dia lah yg nyanyi lebih nya haha. kemain nyanyi hepi beday to u tok abah hehe. pastu, selamba dia je ckp kat tok abah, tu coklat aniq hahahaha. puk kanggg..

 


tgk la muka sapa yg overnya. sabar jelah...

eh, abah aku mmg muka dia serius gitu. tu pun dah bagitau, abah senyum sket hahaha.. pastu kemain si cucu tu suap buah ke tok abah. pastuuuu, dia kenen la buah anggur ngan coklat tu. tok abah pun melayan. siang tu kemain geng baik dgn tok abah main pedang, main lawan2 bagai. tok abah pun melayannnn haha..

selamat hari lahir abah. tiap2 hari doa kami anak2 sentiasa ada utk abah. abah aku ni, now mcm tak gagah perkasa mcm dulu sgt dah. faktor usia barangkali. dia takda sakit apa. takda mkn ubat apa, maintain je. tapi bila duk kerja kuat ni, tau jelah. lepas pencen, dia mmg duk buat bendang and keja2 kampung la. mana la reti duk diam. sana sini peginya. 

abah aku ni, hero terhebat aku. kau cakap je apa, nak apa, dia akan usahakan. dia akan buatkan. dia punya otak kreatif buleh tahan. mcm2 dia blh ciptakan. kalau ikutkan abah aku ni cerdik dulu masa kecik. tapi sbb family tak berapa senang, so dia berkorban sekolah takat darjah 6 je, then bagi adik2 yg lain sambung belajar. dia keja keras, cari duit bagi adik2 belajar. 3 org adik abah aku, dia yg sara belajar sampai habis dan kawen, keja smua. aku anak ke 2, jadi aku saksi susah payah abah. betapa abah keja kuat dulu cari duit utk kami smua. tak pernah merungut, tak pernah say no utk anak2.

dulu pernah ada sikit krisis family. abah aku mmg down and lain jadinya. masa tu aku baru 13 thn, jadinya tak bnyk blh bantu. tapi aku ingat semua pasal peristiwa tu. betapa cekalnya abah masa tu. time will heal org kata. now abah dah ok. takda sebut dah pasal benda lepas. family pun smua dah ok. tapi last 3 years, ada berlaku selisih faham sikit. gegak gempita juga. pastu senyap kejap. baru2 ni ada lagi. dan abah mmg nmpk sedikit berbeza. sekarang aku dah besar, bukan budak2 lagi, apa jadi aku akan pertahankan abah. aku akan sokong abah selagi abah betul. aku akan buat apa saja utk abah. dia abah aku, cinta pertama aku kat dunia ni. takkan ada ganti. 

jadinya, doa aku hari2 supaya Allah permudahkan urusan abah, lapangkan hati abah. takmau tgk dia runsing, susah hati. nak dia happy2 ja di umur2 mcm ni. aku pun taktau berapa lama masa yg kami ada utk hidup sama2. jadinya, kita doa yg baik agar semuanya baik2 saja...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...