Monday, October 21, 2019

My very first Mee Kari

Assalamualaikum..

aku ni bukanlah penggemar mee kari pun.
tapi sesekali tu makanlah jugak.
kat Perlis ni ada la a few kedai yg aku suka mee kari dia.
sesekali rasa nak makan, belilah.
tu pun 3-4 bulan sekali.
bukan peminat tegar.

dah lama hasrat nak buat mee kari.
tgk ke resipi mudah je pun.
tapi..
malas.
sebab, nnt yg makan aku sorang je pun.
rasa mcm penat je susah payah buat hahaha
walau sebenarnya puas makan ye dok.

Ahad lepas, tekad nak buat mee kari.
so, marilah kita usahakan.
masa masak lunch tu, aku sekali harung buat kuahnya.
selalu pun mcm tu.
sebab petang kang aku nak makan je malas dah nak kecah dapur.

okes, now let check out how to cook mee  curry yg sapsapsoi je ponnnnnnnnnn..

Bahan A (kisar) :
bawang merah 6-7 ulas
bawang besar 1 ulas
bawang putih 4-5 ulas
halia besar ibu jari
serai 2 batang
cili kering @ serbuk cili
* bahan ni bnyk jugak, dapat seperiuk kuahnya.kalau nak masak sikit kurangkan bahan kisar ni.
* kalau guna serbuk cili blh masukkan skali dalam bahan kisar ni

Bahan B :
daun kari 2 tangkai
serai 2 batang diketuk
buah pelaga, bunga lawang, kulit kayu manis
asam keping

Bahan C :
rempah ikan + rempah daging serba sepeket

Bahan basah :
udang, ayam, fishcake (apa yg korang sukalah. kalau ada kerang lagi piawwwww)

Untuk menyedapkan kuah :
kupas udang dan asingkan kulit isi dan kepala. asingkan isi.
ambil kulit + kepala then rebuskan. pastu blend halus dan tapis ambil airnya.
ni nak sedapkan lagi kuah. kalau takda, sokay.
kalau ada silakan buat.

Bahan lain :
santan kotan
minyak utk menumis
air
garam + gula

Bahan yg ditambah masa nak makan nnt :
sayur sawi + taugeh + mee kuning yg dicelur air panas
telur rebus
bawang goreng
limau kasturi
cili besar


Cara masak :

tumis bahan B dulu. then masukkan bahan kisar. kena kisar halus yeh sebab ada serai.
dah naik bau, masukkan rempah ikan yg dah gaul dgn rempah daging.
nak buat pes dulu pun blh tapi jgn bnyk sgt airnya.
api jgn kuat sangat, kena kacau selalu taknak hangit.
dah pecah minyak, masukkan air rebusan kulit udang tadi.
pastu masukkan bahan basah yg korang ada.
then tambah air agak bnyk mana nak kuahnya.
ops lupa, asam keping campak masuk skali.
nampak nak mendidih tu masukkan santan. aku pakai santan kotak je.
kena kacau jgn biar pecah minyak.
then perasakan dgn garam gula.

nak makan tu nnt celur la sayur2 yg ada.
sekali dgn mee kuning tu.
aku mmg akan rendam air panas dlu mee kuning tu
pastu bilas dan tapiskan.



tadaaaaaa
meriah bahan2 weh
puas hati makan.
aku letak fishcake + isi ayam je tapi bnyk.
walau 1st time buat, sedap lah pada tekak aku hehe
siap menambah.
pak incik makan tapi kuah je. hahaha

selalu mee kari ni org suka letak tahu kering.
aku malas nak cari. ni pun dah sedap.
esoknya makan ni lagi utk dinner. aku jelah.
ahli rumah yg lain tak minat.

so, yg nak try buat silakanlah..
tak susah pun..
yg pasti masak sendiri puas hati makan.
dapat lah berkongsi rezeki petang tu.
hantar ke pak mentua sebekas, then kawan aku datang ambik tudung, aku tapawkan sebekas.
pastu adik2 aku pun datang makan.
Alhamdulillah...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...