Friday, December 06, 2019

Hari Kecemerlangan SRIAF 2019

Assalamualaikum..

minggu last sekolah, ada hari kecemerlangan pelajar.
sekali dgn ambik report card anak2
cikgu dah hantar memo awal. Amni duk pesan suruh pegi
aku iyekan jelah..

a day before dia remind mak dia ni lagi.
kat apak takda pulak dia ulang2 bagitau ehh haha
anak2 gitu dah la, apa2 smua mak ni ha.
nak seronok2 pandai cari apak yeh
aku ada la cakap dgn dia, mama pegi ambik report card ja sebab kakak tak dapat hadiah apa2 pun.
dia pun ok ja.
tapi a day before tu masa ambik dia blk skolah adalah dia bgtau diorg ada praktis naik pentas.
aku tanya kenapa, dia cakap tak tau.
dapat hadiah apa2 ke, dia cakap ye lah kut.
adoihh sabaq jalah anak aku ni.
hang punya blur tu masih kekal hehe

hari kejadian is Khamis 21 hb.
pagi ada penyampaian hadiah utk pelajar cemerlang.
pkul 12 camtu baru ambik buku rekod.
so, aku plan tghr sket la baru aku pegi.
aku keja, so minta izin dari ketua unit nak keluar kejap.

tiba2 dapat wasap dari Miza. mak kawan Amni.
dia sent ni



eh eh..
Amni pun dapat hadiah???
terkujat iolls...
dia pegi awal, so dapatlah snap gambar atas pentas.



Amni with her bestfriend, Alesya.
diorg berkawan since Pasti lagi.
masuk SRIAF duk sekelas since darjah 1, siap duduk sebelah2 lagi thn lepas.

Miza la duk update hari kejadian tu.
aku pun, laaa Amni tak bagitau pun dia dapat hadiah jugak.
kalau tau, aku pegi awal.
dia kata Alesya pun sama, tak bagitau.
saja la dia pegi awal dah takda buat apa. diorg keja sendiri so mudah la nak atur jadual.
dia pun kat sana baru tau yg anaknya pun dapat hadiah hahaha
cikgu pun takda update apa2 bgtau nama murid yg dapat hadiah.

tghr tu, pkul 12 baru aku gerak pegi.
sebab Miza kata pkul 12 baru cikgu on utk ambik buku rekod.
aku sampai pkul 1230 tu ramai lagi parents duk beratur.
so cari Amni dlu.
dah nampak maknya ni ha, laju la berlari kalut2 nak cerita dia naik pentas terima hadiah.
sengihhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh ja.
hihihi..



one for your memory.
Tahniah anak!
mom so proud of you!



atas pentas.
tak dapat pic penuh sebab budak2 dah duk berlari main atas tu. hehe



ada photobooth.
offerkan diri kat 1 family ni utk ambik gambar diorg.
then dia pulak ambik gambar kami anak beranak.
life is easy right?



mama bangga dgn awak kakak!
tak sangka hehe


nahhh
kalau  ikut kedudukan dlm kelas tu, hmm habis jari nak bilang. hahah
tapi tgk ke markah ikut subjek, Alhamdulillah.
mama bangga sangat dah ni.
cikgu kelasnya bgtau, thn ni sekolah bagi hadiah utk pencapaian keseluruhan murid.
bukan pelajar terbaik saja dapat, tapi yg markah over than target pun dapat.
adalah pengiraan nya tu, aku pun tak tau.
baguslah diorg buat mcm ni.
budak2 akan happy dan bersemangat kan?
kelas Amni katanya separuh dapat hadiah utk matapelajaran terbaik.

jgn terkejut tgk markah Mate tu.
cikgunya kata markah paling tinggi cuma 70++. ramai yg dpt E
pakat tak paham soalan sebab KBAT kut.
lagipun Amni mmg agak lemah mate.
pasni kena tingkatkan usaha.



semua dapat hadiah dan sijil mcm ni.
bagus sgt pada aku bila skolah buat mcm ni.
budak2 mmg happy.
Amni tu dia punya seronok, Allahu taktau nak cerita.
mood happy sungguh hari tu
otw balik tu buat video call ke apaknya, mcm peluru dia bercakap nak cerita semua hahah



hadiah yg dia dapat.
nilai tu tak seberapa, TAPI dah nama budak asal dapat hadiah, mmg diorg seronok kan?
ok sgt dah pada aku dapat hadiah camni. dapat stationary, lepas ni blh guna.
nilai tu tak penting sgt pada aku. tapi usaha pihak skolah tu yg patut kita banggakan.
welldone!

lepas tu aku pegi beratur nak ambik buku rekod dia.



beratur ikut kelas.
1 kelas 2 cikgu yg uruskan, so laju jugaklah unless ada parents yg tanya mcm2 kat cikgu hehe
aku takda apa nak tanya sgt.
dah ambik buku rekod, anak2 dpt kupon makan utk ambik lunch.
pastu balik terus.

ptg tu aku masuk opis, dia pegi tinggal dgn wan.
punya keciwi siap bawak hadiah nak tunjuk ke wan dia
layan jelah.

next day, Jumaat ada buat jamuan kelas pulak.
pagi tu ada penyampaian hadiah utk kelas KAFA pulak.



dapat hadiah lagi!
yay!
utk subjek jugak yg ni.
bersambung2 happy beliau hahah
then aku ambik kesempatan nak naikkan semangat dia.
supaya thn depan belajar rajin2 lagi dapat bnyk hadiah lagi.

pada aku hari kecemerlangan ni bagus utk naikkan semangat anak2.
tapi makpak and cikgu2 kena bimbing anak2.
supaya diorg ada persaingan sihat.
jgn hanya nakkan hadiah saja, tapi berlajar and bersaing secara sihat.
dan makpak pulak jgnlah downkan semangat anak2 yg tak dapat hadiah atau tak cemerlang.
aku sendiri tak pernah push dia belajar pun kat rumah.
biar je dia main dlu. pada aku dia kecik lagi. biar dia enjoy masa kecik dia ni dgn happy. main dan belajar biar seiring.
maybe darjah 4 nnt nak push sket. pada aku, nak pandai ke tak nnt dia datang sendiri.
biar dia pandai bawak diri dulu dan pandai bab agama dulu.
blh solat dan baca quran tanpa kita nak ajar ulang2.
dan doa yg baik2 utk anak2 kita.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...