Tuesday, January 07, 2020

Majlis Perkahwinan Azhar X Alia

Assalamualaikum..

kita mula entry throwback dgn kisah majlis perkahwinan Azhar, anak pengasuh anak2 aku dulu.
walau thn lepas dah tak menjaga Aniq, hubungan kami tak putus.
last year, Aniq dah masuk Pasti so tak hantar ke pengasuh lagi dah.
tapi masa cuti bulan 6 tu, dia duk sana skali dgn kakak.
kadang2 pun aku duk call tanya khabar dia. rumah kami tak jauh pun.

pengasuh anak2 aku ni, Maklong Da ada anak sorang ja, lelaki.
now keja pulis nun kat Sabah.
bertemu jodoh dgn org sini. mujurlah.
mak dia risau kut bertemu jodon dgn org sana, jauh bahhh. hehe
so, bln 12 lepas majlis dia.
masa raya puasa tu diorg bertunang. so maklong dah cerita begitu begini kat aku.
masuk cuti skolah, aku pun ada la bertandang ke rumah dia. dia pun ada datang rumah kami.
then tanya2 apa yg perlu, bantu apa yg mampu.

akad nikah on friday, 13 Dec 2019. majlis sebelah perempuan, sabtu 14 dec.
majlis sebelah lelaki 15 dec, ahad.
masa akad nikah aku tak join sbb kerja.
blk kerja tu aku singgah tgk persiapan utk majlis esoknya.
aku bagi bahulu  utk dimasukkan dlm beg as doorgift kepada tetamu.
petang tu pegi hantar siap2.
next day, kami join ke majlis sebelah perempuan.
tak jauh pun rumahnya. alah, besar mana lah Perlis nih hehe



majlis sebelah perempuan. diorg pakai songket hijau.
nice!
majlis pun meriah, tumbang lembu sekor. ramai nau org.
makanan pun sedap!
budak2 ni punya seronok tgk abang kawen.
diorg membesar dgn abang azhar. dia rajin melayan.
masa dia mula masuk kerja polis, Aniq umor sethn.
dia jarang balik, sethn dlm 3 kali camtu. tapi sekali balik sebulan terus.
so Aniq ingat la abg dia ni.
Amni pun sama.
bila bgtau abg balik ha menggedik nak pegi rumah maklong nak jumpa abang.


Alia was nice.
1st time jumpa aku ni pun hehe
welcome to the family.
moga sabar tgk maklong ramai anak asuhan hehe



ajak adik aku sekali join.
ramai nau rombongan sebelah lelaki.
tak silap aku dlm 13 biji kereta. haha
sedara mara maklong, ramai jugak. dia takda makbapak dah.
yg join tu makpak sedara then rakan2 sekampung dia.
dannn. anak2 asuhan dia hehe.
dia kan pengasuh. so, hari tu ada 4 ibu asuhan join hahaha
meriah nau. aku pun kenal dia since Amni kecik. so kenallah dgn mak2 yg lain.
yg dah pindah keluar dr Perlis pun datang nak meriahkan kenduri.
sakan la kami sembang hari tu hehe.
anak2 tak berapa ingat dah kawan2 diorg.



yg ni sebaya Aniq. sakan main walau tak kenal dah.
diorg now stay kat Alor Star. dulu 2 beradik maklong jaga, now dah 3 beradik dah.
datang join hari ni sebab hari Ahad tak blh join, ayahnya kerja.



kat khemah utk rombongan.
tgh lapar, lauk sedap, kenyang mkn.
ada jugak laksa, ais kacang, apam balik, eskrem.




paksa ajak pose. hahaha
kemain seronok depa hari tu. mak bizi nak gebang, diorg duk main. keluar masuk rumah tgk pengantin. pastu duk angkut eskrem. amboi diaaaaaa.

dah selesai semua bergerak balik, aku ke rumah mak aku.
jemput dia datang utk join kenduri esok.
maklong tu aku selalu bwk dia join klau ada kenduri kat rumah aku. dia duk sorang, so klau dia free dia join. then dia kenal lah sedara mara aku. lagipun dia sedara jauh sebelah mentua aku.



mlm tu datang jugak rumah maklong bantu apa yg patut.
meriah la jugak, jiran2 datang tolong apa yg patut.
lauk pauk dia tempah pakatan kg sebelah masak, so kat dapur tak berkecah sgt.
ada 1 lauk ja diorg masak kat situ. dah ramai kat dapur, so aku tak join.
lagipun aku tak reti nak join masak dapur org hehe



hari kejadian.
cantik gaun Alia pakai. sesuai dgn dia.



selfie is a must heheh
cuaca elok hari tu. berangin ja. tak la berkuap panas sgt.
now musim timur kat sini, angin kuat betul.
tapi panas terik.



maklong yg sebelah kanan.
yg kiri adiknya, maksu Zira. dia tak tinggal sini, nun di sungai petani.
nak kenduri ni berkampung di sinilah anak beranak dia.
diorg 2 beradik ja. mak bapak dah tak da. maklong pulak ibu  tunggal.
tapi dah dia baik dgn jiran2, sedara mara, so ramailah yg datang memeriahkan majlis, datang bantu2.
dia duk risau kut takda org tolong.. Insyallah..ada aku  kata.
dan ya, ramai yg bantu. org kg pun baik2 semua.
mak2 anak asuhan dia, 5 ibu semua datang.
masing2 bantu.
aku pun kehulu kehilir hari tu. bantu apa yg patut. tak duk diam.
aku dgn Hanis, bantu kat keja pengantin pastu bab beg doorgift, pastu tgk jugak kat khemah.
mkn pun nun pkul 3 tunggu laki mai hahaha.
pak incik datang bawak ayah skali. so aku tunggu mkn skali diorg.
anak2?
tak kelih rupa dah. tak mana2 pegi mainnya.
takda hal sebab diorg dah baisa kat situ.
Amni datang tghr dgn apaknya sbb pagi tu dia ada baking class.
dia dtg skali apaknya. aku blk ptg tu aku tinggal dia situ. mlm baru ambik blk.



Aniq tak pegi mana. duk atas ja.
dgn Adam. yg ni pun anak asuhan maklong. dia rajin tgkkan Aniq.
main kat atas ja, sbb nak tgk abang kawen.
Aniq tanya kenapa abg kawen bnyk kali hahahha..
aku kasik Aniq mkn awal, dah kenyang dia baru mak lega.
adik2 aku and mak aku pun ada, so diorg tgkkan Aniq while aku bz bantu kenduri.



ada sekali tu aku cari Aniq takda kat atas rumah.
cemas oih. tanya Adam, dia tak tau. cari kat dapur smua takda.
rupanya dia pegi duduk kat khemah depan dgn maklong.
urut dada mak hang..
situ ada eskrem, duk usha nak makan ja.
terkawal hari tu 2 batang ja dia mkn. bizi main lupa ke eskrem.



ada yg melayan, tu yg dia sronok kat khemah ni.
kita duk cari dia merata haha..
ni anak jiran maklong.
diorg mmg rajin layan Aniq. kena lak budak tu kemain ramah kan, sronok la org layan dia.
kat kg tu ramai kenai Aniq. aku pun tak kenai semua hahah.
ramai suka dia sbb ramah tamah..
haishhh..


ni masa nak keluar pegi jemput pengantin perempuan.
so kita pose dulu. dia kejap2 panggil aku tanya gitu gini.
nerves kut hahaha
pastu duk pesan jgn balik lagi. dun worry, akak bantu apa yg patut smpai habis hehe
Aniq tu punnnnn, tak pegi  jauh nak tgk abg ja.



apak datang so jom kita ambik gambar dulu.
minta tlg photog diorg ambikkan gambar ni.
bnyk tau dia snap yg ni.
sebabbbbb, Aniq tak duk diam.
so gambar smua ok, dia ja tah kemana2 pose nya
adoi la budak tu... dia mana reti pose diam2.



tgk la mata mak ke mana?
hahahha
kita duk pose dia duk meggedik rata.
sabaq jalah..

ptg aku blk solat dulu. tak jauh pun rumah kami.
lagipun kesian ke mak aku pulak lama duk situ.
ptg lepas asar aku datang balik.
tgk diorg dah kemas khemah dah.
so duk la melepak dlm rumah sembang2 sampai maghrib baru balik.
maklong duk kalut la suruh ambik lauk la goodies bag bagai.
dia pun letih dah seharian layan tetamu.
ada yg bantu kemas2 dlm rumah.

minggu last Dec baru aku hantar anak2 ke sana. bagi maklong setel kemas rumah semua dulu.
diorg pun kalut la nak pegi sana nak jumpa kawan2 lain..
Alhamdulillah dah selesai majlis.
tahniah utk pengantin baru. selamat melayari bahtera rumahtangga.
tahniah utk maklong dapat menantu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...