Wednesday, August 18, 2021

Resipi Cempedak Goreng Rangup!

 Assalamualaikum..

 

sekarang musim buah kan? buah buahan tempatan atau ada yg panggil buah kayu. sini la, tempat lain tak sure hehe.. so, meriahlah buahnya. kat rumah aku ni tak putus lagi buah. ada yg beli sendiri ada yg org bagi. Alhamdulillah rezeki..

adik ipar aku ada dusun, so dapatlah menumpang rezeki diorg. selalu la hantar buah ke kakak ipaqnya ni. seronok laaa perut kami hehe. rezeki.. durian, rambutan, cempedak & petai. durian hari tu tak putus ada dlm peti ais. tak termakan. pastu kawan pak incik pun ada bagi. sekali ja aku beli durian, tu pun sebiji ja sebab teringin nak makan. tak leh beli bnyk sebab masa tu pak mentua ada kat rumah. kang dia pun sama naik tak sedar diri mkn mcm aku, ha jenuh..

dan sekarang ni, buah cempedak pulak meriah. mahal blh tahan. nak beli pun pikir. sebab dah la mahal, pastu isi tak banyak huhu. sepupu aku terkena baru ni. dah kupas, isi dlm tu ada 5 ulas jeee hahaha. tapi yelah, dlm kulit, mana nak tau kan? habuan masing2 katanya. 

last week adik aku ada bagi cempedak. apa lagi goreng la. manis elok. cempedak kg. aku suka cempedak kg lagi compare cempedak kawen yg isi tebal tu. goreng tak best sgt, sebab serap minyak. minggu ni duk terasa2 nak beli cempedak, nak goreng lagi. teringin haha..

balik keja semlm..

 

πŸ‘‡

πŸ‘‡

πŸ‘‡

πŸ‘‡

πŸ‘‡

πŸ‘‡

πŸ‘‡

πŸ‘‡

πŸ‘‡

πŸ‘‡

 

ni baru betul buah cemepedak di luar pagar, ambil galah tolong jolokkan hahaha.

rezeki selasa. kawan lama datang sangkut kat pagar rumah. seronok weiii.. org ingat ke kita kan? buah dari dusun dia. meriah sket hasilnya tahun ni, so dia sedekah ke kawan2. dannn, apa lagi. masuk rumah terus lah belah nak goreng. yay! buah pun dah bau semerbak, dah masak elok so goreng terus. kalau tak goreng kang tak laku buah ni.


isi banyak! cempedak kampung. isi nipis. mkn bnyk pun tak muak.  sesambil duk kupas tu, ngap masuk mulut jugak.. sedap!


 

tadaaaaaaaaaa... dah siap!. elok masa maghrib duk menggoreng ni. makan panas2 uii sedap. rangup! tak jemu makan haha. so, mcm mana nak dpt cempedak goreng rangup mcm ni? meh aku share..

Resipi cempedak goreng rangup :

  • tepung beras
  • telur
  • garam
  • air sejuk
  • pewarna kuning @ kunyit
  • utk kerangupan berganda : ais ketul!

itu je bahan2nya. utk kuantiti, korang agak2 lah eh. bancuhan jgn pekat sgt, sbb nnt ais ketul yg kita masukkan tu akan cair. kalau bancuhan cair, tak best. nnt dpt la kerak2 yg rangup tu. mcm kita beli kat gerai2 jual. haa, rangup camtu aa. cubalahhhh.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...