Wednesday, July 02, 2014

Pengambilan multivitain semasa hamil

bila pregnant, memacam ubat nak kena makan.
dulu, mak2 kita cengini jugak ke tak eh?
aku ni bab makan ubat, hoi malassssssss..
tiap kali pregnant, problem aku is hb rendah.
duk kat 11 tu je.. naik tak, turun pun tak.
dari mula pregnant, sampai beranak.
stressssss kak yah..
kawan aku darah pekat sampai doc suh benti makan ubat.
syiok ohhh..
pastu kalsium plak kurang, asyik la cramp kaki.
susu dah boleh masuk plak, kena la makan kalsium.
ubat lagiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii..
cemuihhh..

btw, nak share apa yg aku makan sepanjang aku pregnant.

kegemarannn.
bluwekkkkk..
dah hb low, memang ni makan diaaaaaaaaaa..
lain, tak jalan.
masa 1st pregnant, ilmu kurang lagi, makan je apa yg klinik kesihatan bagi.
asyik la sembelit, muntah tak benti.
ingatkan biasa, alahan mengandung.
then kawan aku suh stop ubat klinik and makan yg ni.
iberett folic ni semua dlm ni, ada folic, iron, vitamin c & b.
senang, telan ini sebijik je.
klau ubat klinik kesihatan, sekali telan mau 4 bijik.
me not like.
makan yg ni, haaaa, dah tak sembelit, tak muntah dahhhhh.
tapi kena makan sebelum tdor supaya esok pagi proses pencernaan berjalan lancar and takda rasa loya lepas telan ubat tu sebab kau tdor terus.
klau telan pagi, ada kebarangkalian nak keluar balik ubat seketoi.
2nd and 3rd pregnant pun aku makan ini.
kena beli sendri yeh, klinik tak kasik.
mahal sket la, but sokay je..
sekotak ada 30 tablet, harga rm30.
bertahan utk sebulan.


baru2 ni, iberett habis, so nak try shaklee pulak.
ramai kata bagus, jomlah kita cuba.
pas 2 minggu g check darah kat kk, nahhhhhhhhhhhhhhhhhh, drop terus darah aku.
tinggal 10.
terus tulis kaler merah, kena warning bagai.
next 2  weeks kena ambik darah lagi nak tgk naik ke tak.
back to iberett, tak naik jugekkkk..
pfffffffffffffff.. sabar2..
skang ni hari2 telan 2 bijik iberett ngan ayaq oren.
tgg lagi 2 minggu nak naik ke tak.
nak makan kerang, hati ayam bagai tu, aku tak lalu sangat.
sabauu jelah.
skang vitalea tu tersadai kat umah jap.
banyak lagi kut, sayang plak sebab mahal lagi dr iberett kan?
takpe nnt kita makan jugak selang seli ngan iberett..
rugi beli klau tak makan.

utk kalsium, aku makan shaklee jugak.
sehari 2 bijik, makan sebelum tdor.
sama mcm iberett@vitalea tu, smua makan sebelum tdor.
masa duk alah dulu, pagi2 hadap la bila muntah bau ubat je.
busyukkkkkkkkk.
skang tak dah..
kalsium tu ok, aku dah jarang sangat cramp kaki skang ni.
memula pregnant, 2 bulan camtu aku dah cramp kaki.
sakit oi..
susu langsung tak leh masuk, skang ni baru lalu sket.
tu pun susu biasa, bukan anmum ke apa.


ini yg aku dapat masa check up kat private clinic.
tak free, kena bayau gak.
doc tu suggest. omega, bagus utk baby.
ni aku letak kat opis, makan pas tea break pkul 10 tu.
sehari seketoi je.
besau nau, tapi seb baik jenis softgel tu.
cadang nak beli yg shaklee, skali dah ada yg ni, kita mkn yg ni dulu.
pregnant sebelum ni tak pernah makan pun, makan yg natural je.
ikan! hahahaha..


bekas tupperware kak su bagi kat Amni dulu, dah aku buat isi vitalea tu.
separuh bawak letak kat opis.
pagi2 pas break1st telan ini jugak.
memula makan vitalea, sebijik aku ambik mlm sebelum tdor, sebijik lagi pas break1st pagi2.
bila hb drop, aku ambik double.
now puasa, tak makan dah, mkn iberett je mlm2 2 bijik.
pas puasa nnt, mlm nak makan iberett, pagi nak mkn vitalea.
boleh tak buat gitu?
dengan harapan hb aku mencanak naik..
hehehe..
bila hb low, ko akan rasa letih.
klau tinggal 9, silap2 bule pitam.


kat opis.
letak dekat2 dgn botol air supaya tak lupa makan ubat and minum banyak air putih.
aku klau pregnant, sembelit teruk.
tapi takda la sampai berdarah2 ke apa, cuma susah nau nak membuang.
2,3 hari sekali.
stress kak yah tauuuu..
memula pregnant la, now dah ok..
kadang2 hari2 membuang..
baru senang hati, sisa kumbahan dapat dibuang dengan sempurna pagi2..
kannnnnnnnnn?

tu multivitamin yg aku ambil.
lain2 takda.
klau aku sihat, takda alah, takda masalah apa, mmg takla aku nak makan ubat2 tu smua.
tak payah la nak suggest apa2 kat aku, mmg aku tak makan.
nak2 ubat yg ntah apa2.
1st tak suka, 2nd tak berani.
tak tau sesuai ke tak ngan badan and kandungan kita.
ada la kawan2 yg bgtau makan supplemen gini2 utk kurangkan alah@loya@muntah.
teringin nak try tapi takuit.
so, hadap jelah bila muntah hari2 sampai terkencing2.
g klinik doc bagi ubat tahan muntah tu and katanya pregnant bule makan.
dlm sepapan ubat tu, rasanya baru 2 bijik aku makan.
tu pun sebab muntah non stop and rasa tak larat sgt.
klau biasa2, muntah pagi2, aku redho jelah.
bukan setiap tahun pun ko nak alah, nak rasa ni semua.
dah fitrah dia mcm tu, aku ikut je.
ubat angin pun sama, doc kata bule makan.
aku tak makan pun, ambik and simpan. muahahaha..
pada aku Tuhan nak uji kita time pregnant ni.
sesabar mana kita nak hadap, and buat kita ingat kat mak kita bila duk muntah2 tu.
and buat aku tak sabarrrrrrrrrrrrrrrr sangat nak jumpa dak kecik dlm perut ni yg banyak sangat akalnya buat mama teruk gini..
takpe, mama redhoooooooo..

lagipun, aku percaya yg original.
aku lagi suka telan buah kurma and kismis hari2.
and buah2 lain.
dlu2 pun mcm tu, masa duk alah tu telan jugak kurma walau tak lalu.
buat jajan harian kat opis.
Alhamdulillah anak aku sihat.
dan kita pun tau kelebihan kurma dan kismis tu, serta makanan sunah lain.
kuasa Tuhan tu semua kan?
now puasa ni, tiap kali sahur aku wajibkan diri makan paling kurang kurma sebijik and susu segelas.
next is tawakal padaNya supaya aku dan anak aku kat dalam ni ok.
Amin!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...