Wednesday, March 20, 2019

My Very First Experience : Blood Donor

Assalamualaikum..

dah laaaaaaaama pendam niat nak menderma darah.
kat opis aku ni, selalu je ada program derma darah
sini kan student ramai, so dlm sebulan 2 tu mesti ada sekali pihak Hospital Kangar datang buat program menderma darah.
aku ni nak sangat join, tapi selalu tak kena timing nya
ada opismate aku and one of my cousin, aktif sgt menderma.
jeles oih..

minggu lepas tgk ada keluar kat email ada  program derma darah on 19 Mac.
so aku berhajat utk join kali ni.
diorg buat kat asrama student kat kawasan main campus.
dan semlm, aku tak busy sgt so pukul 11 mcm tu aku zass pegi sana.

sampai sana tgk ramai jugak duk beratur and mostly adalah student.
so, jom kita que up skali.

mula2, ambik borang and isi butiran mengenai diri kita.
ada 2 helai and 4 pages yg kena isi.
then timbang berat.



next, pegi kaunter sebelah.
sini utk check darah korang.
sini nurse tu akan ambik darah kat hujung jari korang tu.
tujuannya utk check korang punya darah tu cukup ke tak utk menderma.
ada org, darah dia cuma cukup utk dia je, takleh menderma.
then check ko punya hb. kalau low, tak blh derma.
aku punya semalam is 13, so lepas.
then dia akan check blood type.
aku dah tau dah aku punya AB+.
nurse tu goyang2 haa dah tau korang punya blood type.
cekap btul dia hapal.
yelah dah lama buat kan? hehe




next, kaunter 3 utk kaunseling.
kat sini selalu MO yg handle.
diorg akan check ko punya bp then tanya a few question.
soalan tu ada je dlm borang dan korang kena jujur.
jgn menipu ehh.
ko tidor pukul berapa pun dia tanya nnt. hehe
then soalan sensitif sket.
like, kalau korang ada a few sex couple, kena jwb yes lah.
kalau ko ada pasangan sejenis pun sama and semua tu tak blh menderma darah!
kalau korang pernah ada ambik suntikan apa2, pernah jalani pembedahan apa2 dlm masa 6 bulan sebelum ni pun tak blh menderma.
jgn carik pasal nak menipu sebab darah korang tu nnt akan diguna oleh org lain pulak.
kalau ada consume ubat apa2, mkn jamu apa2 pun sama.

memanglah nnt darah kita tu akan ditapis dan dicuci semula, tapi jgnlah buang masa org lain.
ibu mengandung, menyusukan anak, wanita sedang period pun tak blh ye.. 
kurus sgt pun tak blh.

lepas tu ke kaunter penyediaan beg darah.
situ nnt diorg akan bg kad utk isi nama & ic korang (buku derma darah utk 1st time)
pastu baru ke kerusi yg disediakan utk proses menderma.



korang akan dapat bekas ni kat kaunter last tu.
ada borang yg isi mula2 tadi, beg utk isi darah korang nnt and beberapa tiub kecil tu utk di isi darah korang sebagai sampel.
then nurse akan setup semua dan korang blh relax.



and the process is begin..
bapak besar ah jarum dia. hahaha
tu aku gigih mosaickan nak tunjuk ke korang.
seram gak wei tgk jarum besau nauuu
tapi sket je pun sakitnya.
pada aku ok je..
nurse tu pun cekap, sekali cucuk dah jumpa jalannya and laju je darah turun.
then korang ke main2 benda hitam kat tgn aku tu.
ko gengam lepas gengam lepas benda alah tu utk lajukan aliran darah.
then, sekejapan je dah penuh beg darah tu.
around 5-10 minutes, dah setel.
beg darah korang akan di letakkan kat atas penimbang khas.
cukup je berat dia, benda alah tu akan bunyi and kena stop.


haa dah penuh 1 beg.
kalau tak silap, dlm 340liter kut beg yg besar tu.
kalau tak silap la, xingat.
dah setel nurse cabut jarum apa semua, ko kena rehat kejap kat situ.
jgn terus bangun yeh kang pening.



rehat kejap.
tgk budak sebelah aku.
relax dik, nmpk nau nevesnya duk gengam tgn masa nurse nak cucuk jarum.
hahahaha

Alhamdulillah.
akhirnya berjaya jugak cita2 aku nak menderma.
semoga dgn sumbangan kecil aku ni dapat dimanfaatkan utk org lain.
mudah je pun..
prosesnya kejap sgt. within 30 minutes semua dah setel.
lepas ni kena tunggu 3 bulan lagi baru blh menderma.
banyak kelebihan menderma darah ni tau..
kalau ko bukan goverment servant, bila dah derma a few times, ko dah layak utk masuk wad kelas ke 2 @ pertama jika kena admit wad.
tak ke untung tu.. but make sure ko bawak ke mana2 la buku derma darah tu.
bnyk lagi kelebihan lain, korang blh google.
utk tahun ni aku blh menderma lagi 4 kali. now bulan 3, next is around June @ July.
seronok weh, sebab tau apa yg kita buat ni akan digunakan utk selamatkan nyawa org lain.
tak ke besar pahala tu..

so, saya sudah..
anda bila lagi?
😙😙

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...