Monday, July 29, 2019

Google Photo

Assalamualaikum..

hari ni nak share 1 thing dgn korang.
if korang dah tau, sokay.
kut ada yg tak tau hehe

apakah itu?
Google Photo.
as a storage kepada gambar2 kita yg beribu2 dlm phone tu.
dulu aku pun tak tau. now dah tau, so aku share.
bila ko guna Goggle Photo ni, once dah ada acc Google, kat mana2 device ko boleh buka tgk as long as ada internet connection.
bukan setakat photo, segala dokument pun blh. yg tu guna Google drive.
alah, mcm Apple punya acc la bila guna iphone tuuu.
yg takda ipong  mcm aku ni, kita guna Google jelah yeh hehehe.
so, segala gambar, dokumen yg korang nak simpan, takmo hilang, save je kat sini.
ni org panggil "cloud storage" 

bila ada smart phone, masa memula nak guna tu, kita set kan account kita kan?
dulu aku guna Samsung, now dah 4-5 thn guna Oppo.
since forever aku guna acc Gmail je.
so, utk guna Google Photo ni of coz la korang kena sign in ke Google account : gmail lah...
utk setup kat phone tu, ikut phone korang lah ye mcm mana.
ni aku share from phone aku, Oppo.
ni pun phone lama. belum masanya nak upgrade walau now dah memacam smartphone canggih manggih keluarnya.
blh guna lagi, so kita gunalah jelah dulu.
bnyk lagi keperluan lain yg perlu didahulukan. eheh..



ni dari phone.
tu touch kat Photo.
semua ni duk dlm 1 folder utk Google punya device.


ni paparannya.
semua gambar yg ada dlm gallery phone korang
blh set ye nak mcm mana.
kalau tak set dia auto, so semua gambar like gambbar yg ko download, gambar dari whatsap pun masuk skali.

mcm mana nak dapatkan gambar2 ni kat other device like laptop korang?
kalau dulu kena transfer kan, cucuk kabel bagai.
now, tak payah dah.

memula korang touch kat atas sebelah kiri phone tu.
kat line 3 baris tu.

dapat paparan ni. next, touch kat setting.
ada mcm2 lagi, korang blh explore.
silakan. dah ada smart phone jgn tau guna utk call, wasap, selfie je yeh.
sila explore hihi.



ni setting.
ni pun korang blh explore.
now aku share paling basic je yeh.

touch kat back up & Sync



dapat yg ni.
touch kat Back up & sync tu.


kena on kan back up ye.
masukkan email gmail korang.
rasa nak tambah storage, silakan touch Buy more storage. tak mahal mana pun.

ok ni nak bgtau.
aku cuma akan on back up ni bila aku nak ambil gambar melalui laptop je.
tak on sentiasa.
sebabbbbbbbbbbbbbbb... makan data wei.
aku pernah on, tak off utk 2-3 hari kut.
pastu ada pulak p duk ambil gambar, bila check data, nah haiiiii, 5GB kut lesap camtu ja.
blh je nak on sentiasa kalau korang punya internet plan unlimited.
takda hal. aku punya plan tak.
so, aku off. bila nak share gambar baru aku on then masa tu baru dia jalan back up tu.
blh je.
lepas dah habis back up, aku off balik. selalunya dlm seminggu sekali ja aku buat.
so far, gambar semua ok. dan lebih jimat data buat mcm ni.

ok, bila dah on yg tu, now nak ambik gambar2 dari handphone tu kat laptop @ desktop.


masuk mana2 explorer yg korang suka.
aku guna mozilla.
pastu log  in ke google account.
once dah log in ke gmail contohnya, dah ok.
pastu klick kat titik2 mcm dlm bulatan tu.
pastu klick kat photo.

dan dapatlah paparan sama mcm dlm phone korang.
nak save gambar tu, klick kat gambar, then downloadlah.
masuk terus ke dlm laptop @ desktop korang.
takyah dah pakai kabel bagai.
cepat.
senang.

okes.
mcm yg aku bgtau tadi, aku on back up tadi seminggu skali je kat phone atau masa aku nak ambik gambar dari laptop je.
so, memula buka kat laptop ni, gambar tak latest la mcm dalam phone.
dah on back up kat phone, baru on di laptop.
pastu korang refreshlah.
sampailah dapat gambar latest. pastu offlah balik kat phone tadi.
tu cara aku sebab nak jimat data hehehe
kalau pakai wifi, ha no hal. takpun data korang unlimited.
on lah setiap masa pun.

harap korang faham lah tutorial aku nih.
klau tak faham blh google cara2 nak guna google photo.
ada je tutorial dari Google sendiri.
baca and explore.

https://www.theedublogger.com/google-photos-guide/
https://www.tomsguide.com/us/google-photos-tutorial,review-2858.html

ni yg aku jumpa.
lebih details.
harap yg aku share ni pun korang fahamlah.
ada je yg tak guna option ni.
rugilah..
tak payah dah nak cucuk kabel bagai.
tapi kalau korang selesa mcm tu sokay. maybe nak transfer terus ke external disk.
aku dulu pun mcm tu jugak buatnya. sebelum wujud Google Photo nilah.
blh guna dua2 cara ni. external disk kalau rosak, hmmmmm...
kat google photo ni, setakat lah ni selamatlah selagi tak kena virus. huahuahua.

sama mcm file2 penting yg korang nak keep.
simpan je kat Google Drive.
utk free storage, google bagi pun dah besar.
takat nak simpan file Mic. Office, takda hal.
nak share file pun lebih mudah, bagi link je.
takyah nak send file yg kadang besar tak lepas nak email bagai.
soon, kalau rajin aku share utk GDrive tu pulak.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...