Tuesday, July 16, 2019

Pancake gebu for break1st

Assalamualaikum..

weekend bila ntah ni, aku buat pancake utk anak2 also utk makpak.
hahah
lama dah tak buat, so marilah merajinkan diri.
rasanya mcm pernah share resipi pancke kat blog ni.
entah tak kuasa nak carik.
senang mak enon ja nak buat pun. berlambak resipi kat internet sana. pilih je mana yg ko suka.
bahan2 pun tak susah.
kalau aku, asal boleh je, kira on jelah.
hahah
masak ni mudah ja, jgn kita susahkan nak ikut resipi sebijik sejibon.
hidup kena kreatif.
gittewwww



cantik kejadiannya.
gebu gebas

so, jom tgk bahan2 :
 -- ni utk 1 adunan yeh. nak buat bnyk, tambahkan je.

tepung gandum 2 cawan
susu kotak 1 1/2 cawan ( guna jelah susu apa2 pun. kadang aku guna je susu tepung anak2 then bancuhkan)
telor 1 biji
minyak 1 sdb (ada yg guna butter)
esen vanila 1sdk
baking powder 1 sdk
gula 2 sdk (optional, nak tawar pun ok)
garam secubit

campur je semua bahan kat atas, kacau guna whisk.
ada yg blend. terpulang.

pastu, panaskan frying pan.
tak perlu letak minyak dah utk masak.
tapi aku, utk mula2 tu aku letak jugak 2-3 titik minyak then ratakan ke seleruh permukaan.
saja.

utk dapatkan bentuk sama, make sure masa tuang tu sama bnyk la.
aku guna 1 senduk ja.
dlm 1 pan dapat la 3 bijik.
tgk dah kuning, blh alihkan.



anak2 punya. mkn dengan madu.
suka lah diorg.
sorang tu mau 3-4 keping makannya



ni maknya punya
hahahha
sedap wei.
pancake tu gebu and lembut ja.
sesekali buat mmg anak2 hadap sakan la.
nak buat pun kejap ja.
pernah aku guna raising flour tu, pun ok.
tapi tak payah masukkan baking powder dah.
bnyk ja resipi pancake kat internet, google jelah.
follow ja mana2 yg korang selesa.

kita duk pancake2 padahal, dulu kecik2 mkn lempeng je hahaha
sama je cuma kalau mak aku punya lempeng tu, tak taruk telur and minyak.
tu pun aku selalu buat. then lempeng ni nipis ja.
tepung, air, garam je semata.
mkn cicah susu, sedap weiii

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...