Tuesday, July 16, 2019

Setelah Terlafaznya Akad

Assalamualaikum..


Image result for setelah terlafaznya akad

now tgh on cerita ni kat Astro Ria.
hampa layan dak?
aku layan sebab suka ngan Uqasha.
dia lawa weh hahaha

best gak ar jalan cerita tu.
jadik la dia bawak watak dia yg mula2 gedik sket.
tapi sebenarnya nak tutup kesedihan and kisah hitam dalam hidup dia.
now, watak dia dah berubah. takda gedik2 dah.
dia jadi lebih tegas.
and bnyk la scence sedih.
aku pun sama naik merambu air mata. huhu..
sebab membayangkan diri kat tempat dia. sedih la.
si Kamal Adli tu aku tak minat but ok la watak dia dalam ni.
pelakon lain pun best. si Hani tu rasa nak tunjal ja hahaha
kita tunggu ending la. so far yg aku nmpk happy ending.
standard ar cerita melayu kan?
pada aku cerita ni takda la merepek sgt jln cerita and blh layan buat isi masa lapang mlm2 tu.

*************************************************************

ok, habis pasal drama tu.
yg aku nak share kat sini bukan pasal drama tu sgt.
rentetan dari drama tu.
apa yg aku tgk la.
ni pandangan aku yeh. korang kalau tak setuju, tu hak korang.

daripada drama tu, Hanan bercerai dgn isteri pertama dia which is Hani.
sebab?
mak Hanan tak suka perangai Hani.
diorg dah ada anak sorang dah pun.
Hanan and Hani love each other, tapi sebab mak Hanan tak suka Hani end up diorg divorce.
kena pulak duduk serumah anak menantu.
then bapak Hani pun tak berapa suka Hanan sebab dia keja kampung je buat bendang.

hmmmmmm..

hey hey para ibu bapa kat luar sana.
utk aku juga sbb soon anak2 aku akan membesar and akan ada keluarga diorg sendiri.
pada aku, kalau anak2 kita ni hidup elok je, takda gaduh2 besar benda yg tak sepatutnya, makan pakai cukup, biarlah.
takyah la makpak masuk campur urusan rumahtangga depa.
then, kalau blh tak perlu duduk serumah dgn mak bapak. tak kisah la anak menantu yg mana.
unless ada keserasian and persetujuan kedua2 belah pihak.
yg tu kadang ada sebab musabab lain
kalau dah duduk serumah, patutnya makbapak didik anak menantu supaya hidup elok2.
tak perlu campur tangan bnyk sgt. biar diorg buat keputusan dan hala tuju mereka sendiri.
as a parent, patutnya guide saja, bantu apa yg patut bila perlu bukan masuk campur dan buat keputusan ikut suka hati kita nak mcm mana sedangkan anak2 tak suka.
mcm mak si Hanan tu, tak suka perangai Hani gitu gini, then suruh anaknya bercerai.
padahal anak2 hidup elok je tapi bila mak suka campur and the main point tak suka menantu, mcm2 dikatanya sampai anak jantannya tersepit antara isteri dan ibu.
ni part paling aku tak suka.
patutnya mak main peranan yg betul. kalau anak jantan kita dah cinta mati kat isterinya, baguslah. at least dia setia kan?
tgk menantu perangai tak elok ada yg kita tak berkenan, patutnya tegur elok2.
bgtau apa dan kenapa. kalau perangai malas jaga rumahtangga, tegur baik2.
kena ingat menantu perempuan tu datangnya dari keluarga lain dan cara didikan makbapak dia lain.
then masuk ke rumah kita yg lain suasananya. mestilah susah nak biasakan.
tugas mak mentua, didiklah menantu tu elok2.
bukannya dimaki hamun menantu tu. hujung2 bergaduhlah anak menantu pastu mak mentua duk ulang2 sebut menantu dia perangai tak elok.
mak mentua yg lebih tua ni patut tunjuk teladan baik2 baru menantu tu ikut and nanti2 eloklah semuanya.
kalau diorg laki bini elok ja, biarlah. semua mak anak dia bahagia kan?
bila anak menantu bahagia, of coz la mak pak pun bahagia.
bila anak dah bercerai berai, puas hati mak mentua sebab tak suka menantu yg tu. hati perasaan anak kita tu kita fikir tak macam mana?
lainlah kalau kita dah tegur menantu, tapi masih perangai tak elok like malas jaga rumahtangga, masih kurang ajar dgn mentua ha tu lainlah.
tapi kalau asyik duk marah je takda bincang elok2, tak jadi apa la.

selalunya, menantu la akan disalahkan. anak sendiri tu baik and bagus saja.
sebenarnya mak sendiri pun tak kenal perangai sebenarnya anak mcm mana isteri kenal.
isteri yg tidor sebantal dgn suami tu lebih kenal perangainya.
tak kisah lah menantu lelaki atau perempuan. mak mesti menangkan anak sendri kan?

yg part bapak Hani tak suka Hanan sebab kerja kampung.
eh hello... kalau dia mampu bagi makan pakai cukup kat bini, apa salahnya.
nak sgt jaga standard aihhh. ingat keja kampung ni sengkek sgt ke?
nak kena keja opis yg belum tentu stabilnya.
semua mak bapak nak anak dia dapat suami yg kaya raya blh bagi anak dara dia hidup senang.
sudah semestinya tapi kalau hidup diorg sederhana tapi bahagia, biarlah.
cukup makan pakai, ada tempat tinggal tak merempat, biarlah.
tak perlu masuk campur ajar gitu gini bnyk sgt.
guide tu blh tapi kalau anak kita ok, tak perlu lah.
mungkin makpak ni kaya raya tapi anaknya tak kisah hidup sederhana, biarlah kan?
kaya raya tak menjamin bahagia pun. kalau anak menantu hidup bahagia aman damai, kita tumpang seronok and doa bnyk2 utk mereka.

tak faham aku sejenis makbapak yg atur semua kehidupan anak2.
tak salah sebab semua mak bapak nak anak2 dia hidup senang, baik2 saja kan?
tapi kalau anak kita elok ja hidup, biarlah.

Alhamdulillah, mak bapak aku tak pernah campur hal kehidupan aku anak beranak.
diorg akan nasihat gitu gini tapi tak pernah paksa aku ikut.
asal kami duduk elok katanya, diorg ok ja.
aku pun kalau ada masalah apa2, tak pernah pun nak cerita kat diorg.
ada tu ada la tapi benda2 remeh like laki aku makan tak kemas, baju sepuk rata2.
tu biasalahhhhh. bukan isu besar pun.
aku ada bgtau mak aku dulu, laki aku sidai baju tah apa2 peginya. main sidai ja, tak mcm aku sidai elok je teratur.
mak aku kata, tu pun mujurlah dia bantu aku sidai baju. kalau dia biar je baju tu tak bersidai haa padan la muka hang! hahaha

anak2 pun tak semua masalah rumahtangga perlu cerita ke mak bapak kita.
selagi kita blh handle, kita usahakan. tak perlu bebankan mereka dgn masalah kita.
diorg pun dah tua kan nak pikir hal kita.
bila dilihatnya kita laki bini bermasalah, ha mulalah diorg campor tangan and benda akan jadi lagi besar.
diorg akan bgtau buat gini2 ikut kehendak diorg, then anak2 akan tersepit.
kalau blh bincang elok2 takpelah.. kalau tak, tak ke gaduh besar je semua org.

tapi itulah.. tak semua org akan sama mcm yg aku pikirkan.
kalau semuanya pikir sehala saja, takda lah mahkamah tu wujud kan? hehe
cumanya, yg lebih tua patut pikir dgn lebih baik.
nak anak menantu hidup elok, tak semestinya cakap kita saja yg betul.
diorg pun ada hala tuju kehidupan diorg sendiri. mak bapak tgk saja, nmpk mcm ada yg tak betul betulkan. bukan masuk campur terus. bincang elok2.

then, now tgh hot isu penceraian Mawar and Fizo.
rata2 komen and spekulasi kata family Fizo masuk campur hal rumahtangga diorg.
kena pulak dgn statement Mawar " dah cuba cari keserasian dgn family Fizo".
sedih sgt aku bila baca statement dr Mawar or Fizo. diorg nmpk loving couple, takda masalah dgn org ketiga. tapi masalah antara family.
tak berani komen lebih2 sebab kita pun tak tau apa masalah sebenar kan?
sayang sgt sbb masing2 masih sayang tapi terpaksa berpisah. usaha utk dapat anak, now dah berpisah.
takpelah, kita doa yg baik2 utk mereka.
juga utk kita sendiri..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...