Monday, August 19, 2019

Anak anak....

Assalamualaikum..

saja nak berkongsi kisah.
takda niat apa2..
takda apa yg nak dibanggakan pun.
ada lagi yg lebih hebat kat luar sana berbanding aku.
dan cerita ini, rezeki aku dari Allah.
bahagian kami.
utk hari ni dan yg sebelumnya.
selepas kita tak tau mcm mana pulak kejadiannya.

semua mak bapak nak yg terbaik utk anak2 kan?
dan semua mak bapak berusaha utk jadi yg terbaik demi anak2.
aku pun tak terlepas dari tu semua.
bila dah mengandung tu, mcm2 ada dlm kepala.
nak buat itu ini utk anak. plan mcm2.
as for now, laki aku tak bnyk take part sgt bab uruskan anak.
aku suka jugak tgk family yg si bapak yg handle semua bab anak.
laki aku kureng. but bukan tu kelemahan dia.
mungkin sebab dia anak bongsu, so dia tak terdedah utk semua tu.
aku ni anak perempuan sulung, bawah aku ada 4 adik2 lagi.
dan jarak aku dgn yg bongsu almost 20 tahun.
adik bongsu aku now umor 18 thn, dan kakak sulung is 37.
masa dia kecik, aku bnyk jaga dia dan juga yg 2nd last.
kencing berak diorg aku lah yg uruskan.

bila ada anak sendiri, mmg aku uruskan semua.
apaknya bab jaga blh la diharapkan juga.
tapi masa baby tu dia tak berapa sgt sebab tak berani nak pegang.
dah masuk 3-4 bulan baru dia berani handle. haha
masuk anak ke 2, ha terror sket dah.
but aku ok je sebab aku pun tak harap sgt ke dia. hahaha
dan seterusnya urusan sekolah diorg.
mmg almost semua aku yg tentukan.
nak masuk skolah, pun semua aku.
apaknya mmg ikut je apa yg aku buat.
kalau nak tunggu dia, hmmmm kat situ jelah anak2 aku.
tapi2 bukanlah dia tak peduli sampai tak ambik bab semua.
cumanya dia mmg serah ke aku semua dan of coz la aku bgtau dia begitu begini.
bila tanya dia blh tak mcm ni mcm gitu, hujung2 dia cakap, ikutlah mana baik.
hadoihhh. nikah ngan anak bongsu, gitulah jadinya.
aku ok je sebab dah terbiasa buat keputusan sendiri dari dulu.

bab asuhan anak2 pun bnyk aku yg tentukan.
contoh mcm peraturan dlm rumah tu mmg aku yg buat.
so, semua ahli  kena setuju.
without compromi coz mom know best.
hahahahaha

bab parenting..
ilmu keibubapaan ni luas korang tau tak.
mmg bagus kalau kita pergi kelas parenting ni.
blh belajar how to handle our kids yg begitu begini.
tapi..
tak semua tu kita blh apply kat anak2 kita sebab every kids are different.
blh belajar and apply jika sesuai.
dan jgn terikut dgn satu2 ajaran kena begitu kena begini dgn anak.
ada anak yg can't say no.
ada anak yg ko say no lagi dia berontak.
ada anak yg say no dia faham.
ada anak kena lembut lemah gemalai pujuknya.
ada anak ko jeling je dah faham apa maksudnya.
ada anak ko kena cakap dgn jelas tak leh mukadimah bagai.
mcm2..
aku yg 2 org ni pun dah berbeza, inikan pulak yg anak 3-4 org.
tapi tak bermaksud ko pergi kelas parenting tu salah.
tak salah malah bagus utk luaskan ilmu dlm mendidik anak2.
tapi, ko tak blh paksa org utk ikut cara ko.

Alhamdulillah, rezeki Allah bagi kat aku, anak2 aku mudah di handle.
sedari kecil.
maybe sebab aku dah biasa menjaga adik2 dulu, dan biasa dgn persekitaran yg family nya meriah.
jenis sedara mara ramai, anak2 sedara ramai.
anak sedara betul ada 4 org je, tapi anak2 sepupu aku ramai.
so dah biasa dgn budak2.
bila dapat anak sendiri takda la kekok nak menjaganya.
dan melihat kepada cara mak bapak aku dlu, aku apply ke anak2.
tapi takla semua.
mak bapak aku dlu garang jugak and tak la mesra sgt dgn anak2.
org dulu2 kan, rasanya ramai yg begitu. lagipun abah kerja and mak busy urus anak2 yg ramai and urusan rumahtangga

aku mula2 lepas Aniq lahir tu, huru hara jugak hidup.
Amni dlm 3 tahun dah dapat adik and of coz tumpuan lebih ke adik sebab masih baby.
dan aku tak nak dia rasa terpinggir sebab layanan lebih ke adik.
Amni pulak manja sebab anak sulung kan?
dgn apak dia, lagilahhhhhh.
dan kadang2 dia ada perangai menyentap dia, merajuk, pastu menangis takda sebab.
aku pulak jenis rimas la hai duk nangis2 ni.
bingit je rasa. mujurlah masa diorg kecik2 bukan jenis kena sawan tangis.
kalau tak maybe mak pun sawan sama. ahahaha
bila Amni buat perangai, aku cuba calm kan diri.
takmau marah dia sgt. walau kadang2 tu ada lah jugak.
cubit tu kadang2 ada jugak lah. hihi.
tapi takda la pukul sampai lebam, tak pernah.
cubit je or pukk kat bontot tu.
bila Aniq besar, dia makin aktif suka kacau kakak sudahnya gaduh.
nak marah yg mana 1 pun kadang tak tau sebab dua2 salah.
aku cuba sehabis baik utk tak marah keterlaluan.
sebab apa yg berlaku hari tu takkan ada ulangan dah esok.
kalau aku habiskan hari tu dgn marah anak2, esok mcm mana pulak diorg.
aku cuba utk tak marah keterlaluan.
anak2 sedang membesar, mmg la mcm2 kerenahnya
mak kena bnyk sabar utk handle the situation.
marah akan buat anak terus memberontak.

aku tegas dgn anak2.
apaknya pun now dah ikut sket cara aku. dulu dia ikutttttttttttttt je apa anak2 nak.
bukan tak boleh manjakan anak. tapi biar kena tempatnya.
cara aku, bila anak2 being good, aku reward.
dan anak2 aku, dapat reward aiskrim pun dah happy sengih kemain.
sebab aku tak ajar beri apa saja yg diorg minta.
tak.
sebab aku bukan org senang.
dan aku nak diorg tau bukan semua yg korang mintak tu akan dapat dgn mudahnya.
semua kena ada usaha.
bila ke kedai, aku akan bgtau what do and dont.
Alhamdulillah sampai sekarang diorg ingat dan dgr walau kadang kala ada jugak rajuk tu.
mama dont care..

Amni lebih mendengar kata compare to Aniq.
maybe sebab girl and anak sulung and dah 8 thn.
Aniq, si bongsu yg manja and boys ni taulah mcm mana kan? hehehe
kadang2 datang merajuk merempan dia, tak blh bwk bincang jugak.
tapi knowing me yg tak mudah cair dgn drama dia, so, lantak situ.
dulu jarang sgt dia nak buat perangai kat luar. now ada dah.
tapi kena bijak handle the situation
mujurlah dia bukanlah tahap tantrum yg tak blh bwk bincang berguling2 sakan tu.
ada masa aku marah, so tertinggi suara.
lepas tu semua dah calmdown, aku akan cakap baik2 why.
bagitau and cakap elok2. selalunya Amni lebih mudah and ingat compare to Aniq.
sokay, smua tu takes time kan?

anak2 ni rezeki makbapak.
bawak rezeki pun ya jugak.
aku mmg selalu doa minta Allah murahkan rezeki anak2 aku.
Alhamdulillah, walau sederhana hidup kami, rezeki diorg murah.
rezeki kasih sayang, rezeki makanan, rezeki mainan eh mcm2.
sedara mara ramai yg sayang and ingat dgn diorg, ramai yg suka bagi duit ke diorg, bagi makanan.
Alhamdulillah..
tak kisah lah bagi rm1 ke, bagi biskut sebungkus rm2 ke, bagi mainan kedai eco ke, semua tu rezeki.
ada ke sesaja org nak bagi anak kita barang kan?
pada aku bukan nilai yg anak2 harapkan tapi ingatan tu lebih penting.
dan anak2 akan lebih hargai sebab pemberian org.



ladang syurga mama..
penyejuk hati mama..
penaik darah mama juga hahaha..

kadang2 diorg bising, tak dengar cakap, rasa hoihh marah nak lari rimasss..
tapi hakikatnya, I cant live without them.
biarlah bising mana pun, biarlah ada depan mata.
budak2, mmglah bising kan?
dah penat bising tu, ha diamlah.
mcm mana pun ragam diorg, tetaplah anak kita.
kita yg membentuk diorg.
ni amanah Allah utk kami laki bini.
moga aku terus sihat utk terus hidup sama dengan 2 ketoi ni.
moga Allah permudahkan urusan hidup kami dan yg baik2 saja utk kami.
Insyallah...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...