Monday, August 19, 2019

Blog dah ketinggalan ke?

Assalamualaikum..

just a sembang kosong..
about social media nowadays..

now bnyk sgt medium socmed, like FB, Instagram, Whatsapp, Twitter and mcm2 lah..
tak terkejar dah.
blog dah terkebelakang.
aku perasan ramai blogger yg dulu aktif now dah kurang.
maybe kekangan masa utk terus menulis.
maybe juga sebab ada socmed lain yg lebih mudah dan cepat compare to blog.
like Insta or FB.
bnyk bolgger yg aku follow sejak dulu2 now dah tak berapa aktif di blog tapi guna medium lain like insta.
teknologi makin canggih, kita kena ikut and followww ehehe..


Image result for social media 

korang ada ke semua acc socmed kat atas?
kalau ada lebih dari 5 kira dasyat dah tu hehe
aku now yg ada FB & Insta. rasanya ssemua org ada yg tu.
then whatsapp tu rasanya wajib dah la sekarang ni.
others like Twitter pun mostly ramai yg aktif. aku ada pastu lupa pwd ke apa tah, dah malas nak check.
Skype dah lama tak on sejak dah kawen hahaha
eh, dulu jumpa jodoh kat skype lah..
Pinterest ada acc tapi jarang2 buka, bila perlu saja.
Google tu pun wajib gak lah.
Youtube takda acc. tak kuasalah.
Yahoo dah lupa pwd apa, matilanakkk
then, Blog. tu je.
eh, dah cecah 5 eh hahaha
tapi yg aku ada tu rasanya mostly pakat ada.
bezanya kita ni tegar atau tak, aktif atau tak jelah kan?
aku ni kategori biashe biashe jeee.
takdalah 24jam on socmed.
ada masa tu duduk dlm dunia sendiri jugak.
takdalah semua benda ko buat nak update.
haish tak kuasalah aku.
eh ada org mcm ni tau.
kalau tetiba takda line, ha tgk dia menggelupor.
tipulah kalau aku pun cakap aku ok kalau takda line @ takda data tu.
seriau gak ar kut ada yg wasap pasal keja kan?
tapi idok le aku bergantung penuh pada tu je. kadang line sendu, aku sokay je.
asal blh wasap hehe.
eh now semua org wasap, so dah jadi penting. takdanya org nak sms lagi dah.
kut pasal kerja or something important jelah.
takat sehari 2 tak bukak FB or insta tu, aku ok je.
penatlah nak 24h nak on socmed.
tak paham aku cemanalah budak2 sekarang ni mengadap tu je.
layan youtube tu biasalah, sama mcm kita tgk tv jugaklah bezanya medium je.
tapi kalau duk up video kat youtube 24h tu aku pelik jugak lah hahaha.
takpelah, minat dan kecenderungan kita tak sama kan?

eh tadi nak cerita pasal blog dah melalut ke lain.
ok, back to topic.

aku on blog ni lama dah. lebih 10 thn dah.
menjak belum kawen lagi.
since when tak ingat. followers sendu je pun.
but sokay, aku masih terus menulis ehehe.
sebab aku suka je.
then aku suka baca blog org. kadang tak update sebab bz blogwalking.
dulu2 blog ni best wei. dan buat duit juga.
now, menjak ada mcm2 socmed, blog makin dilupakan.
bnyk blogger yg dah tak menulis.
sedih aaaaaa.
sebab aku suka membaca. tak kisah la pasal apa pun, tapi style diorg menulis tu buat kita suka baca.
tertunggu2 je diorg update.
apa yg diorg share buat kita nak ikut. tak kisah share guna apa2 ke, share good things ke.
kadang diorg share pasal lifestyle diorg je tapi suka je baca.
bila dah baca selalu, dah mcm kenal bertahun2 walau tak pernah berjumpa.
now mungkin socmed lain lebih mudah, makanya org pun beralih arah.
mostly share now kat insta. tak puas la baca kat insta sebab pendek hahaha..

ada blog share pasal makanan @ resipi.
mestilah ramai suka and buat carian kan?
ada je blog masakan yg aku follow rapat.
sronok tgk resipi yg di share.
ada blog yg share pasal lifestyle. nak2 kalau org have2.
kita tak mampu, kita mampu tengok jelah.
tapi perspektif org ni berbeza. ada yg kata dia menunjuk2 pulak.
but depends on cara dia menulis dan cara kita baca. tak sama.
ada yg share pasal aktiviti harian. which is kadang kita pun blh inspire dan ikut.
like diet style ke, cara make up ke.
takpun pasal fesyen. yg sesuai kita follow.
ada blog pasal jalan2 melancong travel seantero dunia.
yg ni pun selalu jadi rujukan. utk kita jadikan panduan bl kita pun nak travel.
then blog pasal motivasi diri. pun aku suka and follow.
bab agama. bab ni kalau tulisannya betul sgt, org tak suka nak baca.
kena gaya tulisannya, kita suka baca and mudah faham, kita terus follow kan?

kadang2 aku pun mcm malas dah nak update blog ni.
tapi aku suka menulis dan suka share cuma kekangan tu kadang ada.
masalah yg utama tu masalah. dah tak berapa nak free mcm dulu.
sekarang pun kadang2 bila free tu aku baca je balik entry lepas, yg 5-6 thn lepas.
ada benda yg kita lupa so kita blh refresh balik.
nak2 entry pasal anak. sronok wei.
masa anak sorang mmg rajin sungguh aku update. masuk anak 2, dah jarang2.
so tak bnyk entry pasal anak jantan aku tu.
ada draft tapi terkubur sepi.
soon kita update.
harap tu blog ni masih valid sampai anak2 aku besar nnt hahaha
supaya diorg blh baca apa mak depa tulis ni.
harap tu aku terus rajin menaip lah walau view makin sendu.
sokay sebab aku buat ni bukan harap viewer semata tapi utk diri sendiri jugak.
diari diri sendirilah kiranya kan?

korang, suka baca blog lagi tak?
bloggers, please update blog.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...