Tuesday, September 10, 2019

Nasi Goreng Tomyam

Assalamualaikum..

hari tu (lama dah) saja la try order nasi goreng tomyam kat kafe dekat dgn pusat pengajian kat opis aku ni.
makcik masak apa semua sedap. selalu mkn mee@bihun goreng, sedap woh.
secukup rasa.
skali nasi goreng tomyam dia pun piawwwww weh.
sedap!
so, selalulah aku mengorder beliau kalau pegi mkn kat area situ.

dah selalu makan, makanya marilah kita cuba buat sendiri, jadi ke idok..
hehehe..

bahan2 :
nasi sejuk
isi ayam ( blh tambah udang, sotong)
telur
bawang merah + bawang putih + serai + cili padi : blend
daun limau purut
limau nipis
sayur : kubis + carrot
pes tomyam
sos tiram @ kicap sotong
garam + gula






kat cafe makcik tu, serai dia katok2 masukkan dlm nasi.
tapi aku punya cara ni aku blend skali.
then make sure ko blend hancur yeh sebab serai susah sket nak hancurnya.
cili tu ikut la nak pedas ke tak.
aku guna cili thai, pedas and sedap.

blend hancur halus semua, pastu tumiskan.


dah nampak garing, masukkan pes tomyam.
yg ni kalau takda, tak jadiklah nasi goreng  tomyam.
ni aku beli kat siam sana. ni pes yg paling best.
kat Msia pun now bnyk dah yg jual.
beza harga jelah..

bnyk mana nak masuk pes ni, agak ikut bnyk mana nasik korang lah eh.
aku ni main agak2 je bahan2nya.



haaa, pastu masukkan benda alah ni.
kalau takda, guna kicap sotong tu pun takpa.
susah nak dapat yg ni. kat Msia mmg takda la.
ni aku kirim ke kawan masa dia pegi Hatyai sana.
yg ni premium, mahal dari yg biasa.
oyster brand. sedap.
halal, dun worry.
guna ni masa buat telur dadar. best woh..



pastu masukkan haiwan apa yg korang nak masukkan.
aku hari tu ada ayam je, so jadiklah..
then biarkan masak sekejap.
pastu pecah telur masuk 2 bijik camtu.
oh, sayur sayuran jangan lupa.
dan jugak daun limau purut.
then perahkan sekali limau nipis.
pastu garam gula utk perasakan kan.
then rasa la ok ke idok apa yg lebih apa yg kurang.

pastu, masukkan nasik.
gaul - gaul..
gaul - gaul lagi sampai sebati semuanya
dah ok, ha tutup api.



dan silakan makan.
rasa?
tak lari jauh dari kafe yg aku selalu order.
yay!!
menambah makan..

tu yg aku malas masak beriya, kang makan pun menambah.
masalah betul..

cubalah..
simple yet sedap.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...