Monday, April 06, 2020

Jaga diri dan kesihatan sepanjang PKP

Assalamualaikum..

walau kita semua duduk kat rumah sebab PKP ni kesihatan tetap kena jaga.
kadang2 kan kita keluar juga, so kita tak tau apa kuman yg ada kat luar sana
nak2 musim covid ni.
nauzubillah, semoga kita semua dilindungi.

so, walau duk rumah, jaga kebersihan dan kesihatan diri.
antibodi kena kuat.


utk aku dan anak2.
Vit C Shaklee tu aku baru beli ja.
beli dgn kawan aku jugak. kebetulan kat dia ada botol last, so onz.
sebelum ni aku mkn Redoxon yg larutkan dlm air tu.
bnyk brand jugak aku cuba yg jenis larut dlm air. tak blh la.
sebab rasa dia manis pada aku.
maybe air tu sikit. entah.
dah habis tu aku beli yg Shaklee la pulak.
sesambil tolong bisnes kawan2 kan.
utk anak2, mmg selalu ada. tu pun mcm2 jenis brand jugak aku beli
selalu beli kat drugstores je.
Aniq suka yg chewable. Amni mana2 pun ok.
hari2 pesan kat anak, jgn lupa ambik vitamin.
mak pun sama.
selagi kita blh jaga, kita jaga kan.
selain tu, pemakanan harian pun kena jaga. kena kurangkan fastfood.
kat rumah ni ada, cuma sesekali saja. tak ajar sangat.
nugget fries mmg anak2 suka. so aku beli dan masak kat rumah guna airfyer.
tapi tak selalu pun. sepeket tu kadang sebulan lebih baru habis.



kebersihan rumah pun kena jaga.
now sejak cuti PKP ni, aku mop lantai selang sehari.
kalau tak seminggu sekali, kadang 2 minggu sekali baru mop haha.
tak sempat sebab weekend je pun nak mop beriya.
ni dah cuti lama, bnyk masa lapang, selang sehari mop lantai.
gigih nau.
lagipun dah semua ada kat rumah. mkn tumpah la apa, sakit mata aku tgk lantai bercapuk.
sapu sampah tu hari2 la.
dah bff dgn penyapu and mop sejak cuti PKP ni.
mop lantai aku guna dettol terus. puas hati.
tapi kena jimat sebab dettol dah sama naik dgn roti putih gardenia, hot item.
dan mahal.
naik harga dah dettol pun. aku dapat botol kecik ja tu pun.
seblm ni mop guna pencuci lantai kedai eco je hahah.
hand wash pun aku beli dettol.
ajar anak2 cuci tgn walau kat rumah



ini kena bawak bila keluar.
kena jaga jugak kang kena kebas.
haha..

korang, jaga diri ok..
stay at home and save lives.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...