Tuesday, July 28, 2020

Jagung manis from Cameron Highland

Assalamualaikum..

pegi Cameron Highland hari tu ada la aku beli jagung sket.
jagung susu ke apa nama dia.
masa kat sana ada beli yg dah siap bakar tu.
kat sana rasa jagung tu uii sedap, manis elok.
dah beli jagung mentah tu bwk balik rumah, rebus sendiri eh tak sama rasa macam kat sana.
hahaha
maybe kat sana sejuk, so semua benda rasa sedap.
lapar sejuk2 tu semua sedap la kiranya hehe..

tak bnyk pun aku beli.
3 peket RM20.
ada la kut dlm 13 tongkol je kut.
kawan pak incik kirim, kasik ke dia 4 tongkol tu.
bagi adik aku 3 tongkol.
bakinya aku rebus.
ada kasik ke apak  mentua setongkol.

memula rebus. 
tak laju sangat, Aniq ngan aku je makan.
Amni tak minat sgt.
pastu aku simpan dlm peti ais.
weekend tu, pagi2 aku ke market.
beli kelapa parut.
kena awal kang habis kelapa tu..
pastu aku  kukus kan semula jagung tu nak kasik lembut balik.
masa rebus tu aku taruk garam sket.
plan nak rebus dgn susu fresh tu tapi lupa.
so rebus biasa je.
sokay.
mak nak buat menu yg pasti semua ahli rumah berebut makan hehe..



2 menu mama sediakan utk ahli rumah..
utk anak2, corn in cup mcm beli kat RnR Sg Perak hehehe.
budak2 ni klau brenti situ, sebelah sini ke sana ke, mesti carik jagung.
kalau gi mall ke, nmpk org jual tu mesti nak beli.
suka sangat.
nahhhhh..
mak hampa buat corn in bowl.
semangkuk sorang makan sampai puasssssss.
kemain suka diorg.
menambah makan. 
2 tongkol setengah jagung aku buat tu.
sap2 soi je.
lepas kukus, ceraikan jagung tu dari batangnya.
guna pisau je.
pastu letak butter sket, susu pekat and freshmilk sket.
pastu kacauuu. 
butter aku masih beku, so aku masuk semua tu dlm periuk kukus kejap.
dlm 1-2 minit je nak cairkan butter.
pastu kacau2 then dah siap.
mudah je kan?
lagi setongkol setengah aku gaulkan dgn kelapa parut+garam+gula.
yg ni feveret forever.
sukaaaaa, sedap.
kalau dapat kelapa muda, lagi best
tu kena duk kg la... 

dinner mlm tu mkn ni je.
anak2 punyalah suka. Aniq kemain kagum.
siap ckp, mama ni hebat masak jagung mcm kat tol tu.
hahahha. dia nak ckp RnR taktau, mcm tol dibantainya.
pon boleh..


2 comments:

  1. Hehe macam kat tol.. boleh la tu.. asalkan faham.. hehe

    Oo sedapnya jagung!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ikut suka dia nak ckp apa bujang yg sorang tu hehe..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...