Thursday, July 29, 2021

Aidiladha 2021 | Solat sunat raya di masjid

 Assalamualaikum..

 

kisah raya haji yg lepas. seminggu yg lalu.

Alhamdulillah, Perlis dapat kebenaran buka masjid. dah blh solat macam biasa, penuh masjid tapi masih kena jarak2. warga emas yg nak ke masjid pun ada few syarat like complete 2 dose vaxcine.

utk solat sunat raya pun blh. dan aku berazam nak pegi smayang raya. rindunya nak solat kat masjid kan? syukurlah dpt peluang kat Perlis ni. 

mlm raya tu ada wasap dgn kazen aku tanya dia nak ke masjid tak? kut blh saing nnt, ada la geng. aku pegi sorang ja nnt. yelah, sorang pegi, sorang kat rumah la. anak2 kang sapa nak jaga pulak. pak incik izinkan aku pegi. 

pukul 7.30 pagi aku dah siap nak gerak dari rumah. kena awal, sbb solat raya haji ni selalu org start awal. nnt nak start ibadah korban pulak kan?

pergi Masjid Putra. dari rumah ke masjid, dlm 2km je kut. ingat dah awal, skali sampai, nahh kereta berderet hahaha. keluar je kreta, eh kazen aku kat belakang. yay ada geng! dia pun sorang jugak. abahnya ke masjid lain.

istimewanya solat raya kali ni, kat parking. bukan dlm masjid. takpelah, kita ikut je mana yg baik. kat parking ni ruang terbuka, so risiko jangkitan kurang sket. lebih luas. ada petugas jaga, utk atur kedudukan jemaah. kat pagar masuk tu, mcm biasa, kena scan suhu dan mySejahtera dann kena pakai mask. situ ahli Rela jaga. semua beratur elok takda sesak2 apa. bagus..

ramai juga yg dtgnya. semua nak solat sunat raya kan? takpelah luar masjid pun. nak jemaah tu yg seronok. petugas masjid pun komited, susun jemaah elok2. ada disediakan air mineral kat depan, pesan suruh jemaah ambil siap. yelah, kang nnt panas ke apa, dahaga pulak nnt. mostly yg datang dah tau nnt solat kat luar, so ada yg bawak tikar lapik siap2. aku tak bawak pun haha. bentang sejadah je semata. sokay, sejadah besar. kat parking tu, diorg dah tanda siap2 saf. jarak2 1 meter. so mudah kerja.

pukul 8.10 camtu pagar masjid tutup. nak start dah. takleh lewat2 nnt panas oii. solat pun ringkas saja bacaannya. rakaat pertama imam baca sudah dhuha. pendek saja. kena fleksible sbb solat kat luar kan? then khutbah pun tak panjang sgt. habis khutbah, dah selesai. takda takbir dah. takbir dah buat sebelum solat. dlm 8.45 kut dah bersurai. aku ngan kazen lepak dlu, siap buat solat dhuha siap haha. alang2 nunggu jemaah keluar. takmo berebut. 

Alhamdulillah, ada rezeki solat sunat raya. dah lama tak solat raya kat masjid. alasannya, anak kecik la kan? raya puasa lepas aku uzur. raya puasa thn lepas solat kat rumah. sejak kawen, rasanya sekali 2 je kut yg dpt pegi masjid. bagi peluang ketua rumah pegi bawak apak dia. amak tungguh rumah hehe

dan, sudah semestinya pakat ambik gambar. moment ni tak kan selalu jadi kan? mostly mmg ambik gambar dan video. utk kenangan. negeri lain maybe tak da moment ni..

 

 

pandangan sebelah kiri. kami dpt kedudukan tgh2 saf. dapat la tgk semua. duduk di saf ke dua. ramai jugak jemaah wanita. 50++ org maybe ada. masjid ni, kalau biasa2 hui penuh melimpah. aku pernah solat raya kat sini sekali. solat terawih pun pernah, memang meriah gilaaa.


sebelah kanan saf. kazen aku di situ. saf belakang kami penuh. saf keempat separuh saja.


pandangan hadapan. masjid ni masih kategori baru aku rasa. tapi dah lebih 5 thn la. cantik sgt dlmnya. aku mmg suka datang sini. pernah jugak, kalau ada urusan luar kadang singgah sini utk solat fardhu. saja, sbb suka.


ni dah lepas solat. dah habis khutbah kalau tak silap. matahari dah mula naik. rezeki jugak duk tgh, lambat sket kena matahari. 


Alhamdulillah utk rezeki ini. terima kasih Allah. moga ini terakhir kali. moga tahun depan dapat solat raya dlm masjid seperti biasa. masa imam baca khutbah, sayu je rasa tu. sedih dgn keadaan kita sekarang. dah 2 tahun, takda tanda reda kan?

bila share gambar2 ni kat IG dan FB, ramai kawan2 aku yg dari luar komen seronoknya dapat solat sunat raya. ye, smua org rindu moment ni. moga cepatlah wabak ni habis.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...